کمیسیون تحقیق و توسعه


عنوان کمیته تخصصی: کمیسیون تحقیق و توسعه

توضیحات:

 

بیانیه مأموریت

کمیسیون تحقیق و توسعه ماموریت خود را انجام پژوهش هایی به منظور پشتیبانی هیات مدیره در امر دفاع از منافع صنفی اعضاء و تعالی جایگاه انجمن و شرکتهای عضو در سطح ملی و فرا ملی می داند.

ما بدین منظور با انتخاب بهترین روش ها برای شناسایی موضوعات پژوهشی در زمینه توانمند سازی محیط بازار کسب وکار اعضاء،ضمن برنامه ریزی صحیح برای همه فرآیندها، مشارکت و همراهی لازم در پیاده سازی نتایج را اعمال خواهیم داشت.

 اعضاء کمیسیون :

 آقایان مهندسان عطاردیان، علیاری، سبوخی، افقهی، شیخ بهایی، موحد، مصطفی زاده، سعیدآبادی، دکتر شعفی، بدیعی، دکتر علیزاده، توکلی

برای آشنایی با شرکتهای عضو کمیسیون تحقیق و توسعه، فایل پیوست را دانلود کنید.

 

-گزارش اجمالی فعالیتهای کمیسیون تحقیق و توسعه در سال 91 

 

خلاصه فعالیتهای کمیسیون تحقیق و توسعه انجمن در سال 91 که سهم عمده آن مرهون تلاش اعضای کمیتهTMO (با برگزاری 21 جلسه کمیته) میباشد بشرح ذیل به استحضار میرسد:

 

الف- اقدامات مربوط به معماری سازمانی و طراحی روش پیاده­سازی و نظارت بر اجرای برنامه استراتژیک انجمن:

  1. بروزرسانی نقشه استراتژیک انجمن
  2. تعیین مسیر بحرانی و اهداف و فعالیتهای مسیر بحرانی انجمن
  3. تشکیل کمیته دفتر مدیریت تغییر (TMO)جهت انجام اقدامات مصّرح در بندهای بعدی گزارش
  4. تهیه کارت امتیازی متوازن مربوط به برنامه­ها و اقدامات بهبود مسیر بحرانی
  5. تحلیل برنامه­ها و اقدامات بهبود در قالب جدول clios
  6. تهیه شرح وظایف کمیسیون­ها و پرسنل انجمن
  7. تحلیل فرایندی شرح وظایف با استفاده از الگوی sipoc
  8. تهیه بیانیه مأموریت کمیسیون­ها متناسب با چشم­انداز و مأموریت انجمن
  9. تهیه شرح وظایف اساسی و محوری کمیسیون­ها براساس شرح مأموریت تعریف­ شده

 

 ب- اقدامات مربوط به مرحله تدوین فرایندهای کلیدی تا تهیه جدول مربوط به ماتریس ارتباطات وظایف با فرایندهای اصلی:

  1. تهیه چارت موقت سازمانی انجمن
  2. تهیه نقشه فرایندی انجمن
  3. تهیه نمودار ترکیبی فرایندهای کلیدی و چارت سازمانی انجمن
  4. تهیه شناسنامه مربوط به فرایندهای اصلی انجمن
  5. تهیه جدول مربوط به ماتریس ارتباطات وظایف با فرایندهای اصلی

 

ج- اقدامات مربوط به پیاده­سازی 8 پروژه منتخب انجمن:

  1. ایجاد پرتال انجمن جهت گردش آزاد اطلاعات مربوط به محیط کسب و کار
  2. مشارکت اعضای هیئت­مدیره در برنامه­های حرفه­ای صدا و سیما و رسانه­های عمومی
  3. شناخت دقیق قوانین و مقررات تأثیرگذار بر محیط کسب و کار اعضای انجمن و تلاش در اصلاح آنها
  4. تبیین حداقل یک پروژه پژوهشی و چند پروژه آموزشی بطور سالیانه و واگذاری آن به مؤسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث
  5. برنامه­ریزی توسعه دانش تفکر و برنامه­ریزی راهبردی
  6. ارتقاء سیستم اتوماسیون اداری
  7. توسعه شبکه اینترنت انجمن
  8. اجرای سیستم paper less

که فرایند اجرا در خصوص برخی از پروژه­ها (ردیف­های 6، 7 و 8) انجام پذیرفته، ردیف 1 (بشرح توضیحات بند د) در دست انجام میباشد، درخصوص برخی از پروژه­ها که ماهیت استمراری دارند (ردیف­های­ 2 و 5) اقدامات زیادی در سال 91 از طرف هیئت رئیسه محترم و کمیسیون­های مرتبط صورت پذیرفته است. درخصوص ردیف 3 نیز علیرغم حصول توافق با اتاق بازرگانی ایران مبنی بر اجرای چند پروژه منتخب (با تأمین بودجه هر پروژه تا سقف 150,000,000 ریال توسط اتاق و مازاد بر آن توسط انجمن­ها)، نهایتاً بلحاظ عدم موافقت انجمن­ها موضوع اجرای پروژه مسکوت مانده است.

 

 د- در خصوص پروژه پرتال انجمن نسبت به تدوین استراتژی اطلاعاتی، مشخصات پرتال، ذینفعان و مشتریان، و مزیت­های مورد انتظار به شرح ذیل اقداماتی بعمل آمده و تعداد بیشتر آنها در حال تکمیل میباشد:

 

1-  استراتژی اطلاعاتی انجمن:

-         طراحی و راه­اندازی سایت رسمی انجمن و ایجاد بخش­های مختلف در آن به صورت دو زبانه به نحوی که کلیه اعضای انجمن قابلیت و انگیزه بهره­برداری از آن را داشته باشند.

-         ایجاد پایگاههای اطلاعاتی کاربردی در سایت انجمن در زمینه­های مشخصات ارائه شده از طرف شرکتهای عضو، تولید و عرضه­کنندگان مصالح و خدمات و اکیپ­های اجرایی

-         جمع­آوری سرفصل­های مشکلات شرکتهای عضو ترجیحاً از طریق سایت و ارائه آن به دبیر انجمن

-         جمع­آوری اطلاعات کلیه مناقصات جاری در مدت زمان دوره کمیسیون و تهیه و ارائه نمودارهای آماری به دبیر انجمن

-         فعال کردن اتوماسیون اداری انجمن جهت بروز رسانی وضعیت ارتباط انجمن و شرکتهای عضو

-         جمع­آوری اطلاعات کلیه بخشنامه­های کاربردی، صادر شده معاونت برنامه­ریزی و راهبردی ریاست جمهوری و پرسش و پاسخ­های مرتبط

2-  مشخصات پرتال انجمن:

نقش: ایجاد بستر مناسب جهت تقویت ارتباطات و مدیریت در مبادله اطلاعات فی­مابین انجمن و ذینفعان.

نتایج و اهداف:  

-  اطلاع­رسانی به ذینفعان

-  جلب رضایت اعضاء و ذینفعان

-  ارائه اطلاعات در مورد محیط کسب و کار

-  ایجاد ارتباط مستمر با ذینفعان

-  ایجاد بستر مناسب جهت ارتقاء آگاهی ذینفعان و مشتریان

-  تأمین مالی انجمن

-  رضایت ذینفعان

 

3-ذینفعان و مشتریان: 

-  اعضاء

-  سازمان مدیریت و برنامه ­ریزی

-  مجلس

-  دولت

-  بازار (تأمین ­کنندگان کالا و خدمات)

-  تشکل­های همگن (در داخل و خارج از کشور)

-  اتاق­های بازرگانی ایران و شهرستان­ها

-  سفارت­خانه­ها

 

4- مزیت مورد انتظار: 

-  اطلاع­رسانی در مورد مقررات پولی- ارزی

-  مرجع اطلاع ­رسانی در مورد کالا و خدمات، مصالح و تجهیزات

-  مرجع اطلاع­ رسانی در مورد نیروهای متخصص آماده به کار

-  مرجع اطلاع ­رسانی در حوزه قوانین و مقررات ، مرتبط با حوزه کسب و کار

 

هـ- انجام سایر اموری که بصورت موردی از سوی هیئت­ مدیره محترم انجمن به کمیسیون تحقیق و توسعه محول گردیده است.

فایل ضمیمه: ---