مدیرعامل: رضا سعیدکار
تاریخ تاسیس: ۱۳۵۴
تاریخ عضویت: ۱۳۵۶
مدیرعامل: رضا سعیدکار
تاریخ تاسیس: ۱۳۵۴
تاریخ عضویت: ۱۳۵۶
اطلاعات ارتباطی:
Info@kayson-ir.com
تهران سعادت آباد، خ دوم (عبقری)، پلاک ۱۸
کد پستی : ۱۹۹۸۶۱۸۸۷۱
۲۲۱۳۵۰۸۶_۰۲۱
۰۲۱-۲۴۸۰۱۰۰۰
شرکت کیسون در مرداد ماه سال ۱۳۵۴، به عنوان یک شرکت سهامی خاص، در بخش خصوصی، تأسیس شد و فعالیت خود را با مأموریت «ساختن دنیایی بهتر برای نسلهای حال و آینده با پایبندی به ارزشها؛ با محوریت خدمات مهندسی و ساخت، سرمایهگذاری و توسعه ظرفیت زنجیره تامین وابسته» و با چشمانداز «سازندگی و ارزشآفرینی در تراز جهانی با توسعه قابلیتهای انسانی و سازمانی برای ارتقاء زندگی انسانها»، ادامه داده و همگام با تلاش در جهت اعتلاء نام ایران در عرصههای جهانی، ایجاد ارزش و خودباوری ملی را مدنظر قرار داده است.
کیسون طی سالهای فعالیت، تحولات گستردهای را در نظامهای مدیریتی و سازمانی خود ایجاد کرده است و امروز دامنه توانمندیهای مدیریتی، فنی، مهندسی و اجرایی آن بهعنوان سرمایهگذار، تامینکننده مالی، توسعهدهنده و پیمانکار عمومی در تراز بینالمللی، گستره وسیعی از جمله نفت، گاز و صنعت؛ مسکن و ساختمان؛ حملونقل ریلی؛ آب، فاضلاب و محیطزیست، سیویل و برق و نیروگاهی را در بر میگیرد.
شرکت کیسون با تعریف خود بهعنوان یک ظرفیت ملی متعلق به جامعه و فراتر از نسل موجود و با هدف ماندگاری و کاهش وابستگی به بنیانگذار که یکی از عارضههای قابل تامل در میان شرکتهای بخش خصوصی کشور و موجب یک نسلی شدن اکثریت قریب به اتفاق این شرکتها است، در سال ۱۳۸۳ ساختار حقوقی خود را از سهامی خاص به سهامی عام تغییر و دامنه سهامداران آن به حدود ۳۵ هزار نفر گسترش یافته است و سپس در جهت تحقق اهداف استراتژیک، مرحله جدیدی را برای تقویت ساختار هلدینگ، آغاز و همچنین بهمنظور شفافیت بیشتر عملکردی، اقدام به حضور در فرابورس نموده است.
در راستای تکمیل زنجیره ارزش و در جهت تحقق توسعه کمی و کیفی و نیز تنوعبخشی به فعالیتها، هلدینگ کیسون با تأسیس، مشارکت یا خرید سهام شرکتهای توانمند در حوزههای مهندسی، پیمانکاری، تولیدی، بازرگانی، خدماتی و سرمایهگذاری، فعالیتش را گسترش داده است.
کیسون بر این باور است که در صورت فراهم شدن بستر و فضای مساعد برای رشد و توسعه شرکتهای بخش خصوصی، شرکتهای علاقهمند با تکیه بر استعدادهای عظیم ملی و با بهرهگیری از بهترین تجارب بینالمللی، مسیر تقویت توانمندیها، افزایش ظرفیتها، توسعه کیفی و رشد کمی را خواهند پیمود و این امر، موجب اثرگذاری مثبت آنها بر اقتصاد ملی در مسیر توسعه پایدار کشور میگردد.
کسب رتبه ۹۹ در حوزه عملکرد برونمرزی و رتبه ۲۰۷ در مجموع فعالیتهای درونمرزی و برونمرزی بین ۲۵۰ پیمانکار بینالمللی جهان، رتبه ۸ پیمانکاری در میان انبوهسازان برتر بینالمللی، رتبه ۱۰ در میان شرکتهای طراح جهان در حوزه انبوهسازی مسکن، رتبه ۱۱ پیمانکاری سازندگان بینالمللی تصفیهخانههای فاضلاب، رتبه ۳۲ پیمانکاری دنیا در حوزه ساختمانهای عمومی، رتبه ۳۸ پیمانکاری جهان در حوزه فاضلاب و رتبه ۱۸۴ در میان ۲۲۵ شرکت طراح بینالمللی، بر اساس رتبهبندی موسسه بینالمللی ENR در سال ۲۰۱۵، نمونهای از دستاوردهای کیسون در راستای توسعه شرکتی در تراز جهانی است.
کیسون اعتقاد دارد که صادرات خدمات فنی و مهندسی و توسعه بینالمللی، مانند درختی ریشهدار در خاک پرغنای ایران است که آثار و ثمرات آن بهمثابه شاخ و برگ و میوههای این درخت، در کشورهای دیگر نیز به بار مینشیند. دریافت مدال افتخار صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران (۱۳۹۴)، انتخاب در سه دوره (۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳) بهعنوان صادرکننده ممتاز و هفت دوره (۱۳۷۹، ۱۳۸۰، ۱۳۸۶، ۱۳۸۷، ۱۳۸۸، ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰) بهعنوان صادرکننده نمونه خدمات فنی و مهندسی ایران، بخشی از نتایج کوششها در این زمینه است.
در نگاه مدیریت کیسون، عامل موفقیت شرکتها، نوعی تعهد و عاطفه مشترک میان همکاران است. انرژی و بردارهای منفرد کارکنان، با تعریف آرمان والایی همچون خدمت و موثر بودن برای جامعه و کشور، ایجاد فضای شوق و انگیزه، همسو میشود. برآیند همسویی و همافزایی بردارهای انسانی در سازمان، با ایجاد عاطفه مشترک سازمانی، بهرهوری را افزایش داده و موجب معجزه میشود؛ به نحوی که موفقیتهای چشمگیر را ایجاد و عبور از دورههای سخت را تسهیل میکند. بنابراین، مهمترین دستورکار مدیریت، ایجاد شوق است و مدیرانی میتوانند چنین کنند که انسانها را دوست داشته و عاشق آنها باشند.
در کیسون این باور جریان دارد که مدیریت، قابلیتی است که بهواسطه سازماندهی انسانها و بهبود بهرهوری آنها، بهرهوری بهینه از منابع ایجاد میکند. در این نگاه، برخلاف برخی تعاریف رایج، انسان یکی از منابع نیست؛ بلکه عامل بهرهبردار از منابع تحت مفهوم مدیریت است. بر این مبنا، عنصر اصلی در مدیریت، انسان و وظیفه اصلی آن، مدیریت انسانها است. مدیریت انسانها، مستلزم آگاهی نسبت به روانشناسی اجتماعی و مولفههای تربیتی و فرهنگی در جوامع مختلف است و در نتیجه، الگوی واحدی برای مدیریت در همه جوامع وجود ندارد؛ البته این موضوع نافیِ ضرورت شناخت و استفاده از علمِ برگرفته از تجربه کشورهای پیشرفته، نیست. لذا اگرچه آموزش، لازمه مدیریت موفق است؛ اما کافی نیست و در مدیریت، باید مبادله فکری، عاطفی و دانشی بین مدیر و همکاران برقرار گردد که از آن به رهبری تعبیر میشود. مدیر و کارکنان باید در دو محور ارتباط داشته باشند. نخست ارتباط عاطفی مشترک؛ بهویژه در ایران با ریشههای تاریخی عاطفی آن و دیگری، ایجاد باورهای مشترک؛ چرا که رهبری بهعنوان شرط اصلی مدیریت، مفهومی متقابل است و رهبر نمیتواند مستقل از افراد تحت رهبری و بهصورت یکطرفه تعریف شود. پذیرش رهبر، منوط به ایجاد دو عنصر عاطفه مشترک و باور مشترک است.
در کیسون، پرورش و تربیت عناصر کلیدی و راهبردی، متناسب با نیازهای آینده و به صورت انتخابشده انجام میشود و این گزینش، مبتنی بر ترکیبی از هوش، انگیزه، دانش و رفتار شخص است. کیسون همواره نگاهی ویژه به تلفیق تجربه و تخصص با جوانگرایی داشته است و در این راستا، بهمنظور ارتقاء سطح بهرهوری، تقویت عاطفه و باور مشترک در سازمان، توسعه و نگهداشت نیروهای مستعد و فراهم کردن بستری برای انتقال تجربیات از طریق فرآیندهای جانشینپروری، مربیگری و منتورینگ، در کنار سایر راهکارهای شناختهشده و مرسوم، نهادی تحت عنوان «کانون کیسون» تشکیل داده است که اعضای آن، بر اساس ظرفیتها و شایستگیهای اخلاقی و حرفهای، با تصویب هیئت مدیره کیسون، انتخاب شده و حسب سطح مسئولیتها و صلاحیتها، به عضویت یکی از زیرمجموعههای کانون کیسون (شامل کانون منتورها، کانون جوانان و کانون استعدادها)، درمیآیند و ضمن برقراری سازوکارهای خاص انگیزش و نگهداشت، برنامههایی در جهت توسعه و موثرتر کردن حضور ایشان در کیسون (از جمله توسعه مسئولیتها، ایجاد فرصت مشارکت در فرآیندهای تصمیمسازی، ایجاد فرصتهای توسعه فردی و شغلی و امکانات و مزایای شغلی)، برای اعضای این کانونها طراحی و اجرا میشود.
از آنجا که بنیان ارزشهای شرکت، خدمت به کشور، مردم کشور و مردم جهان است، التزام به رابطه “برد-برد-برد”، سرلوحه تمامی اقدامات آن قرار دارد؛ به این معنی که نه تنها دو طرف کار، باید منافع و مصالح یکدیگر را در نظر داشته و به آن عمل کنند، بلکه توافق آنها به هیچ وجه نباید به منافع و مصالح اشخاص ثالث، جامعه، کشور و حتی نسلهای آینده، لطمه وارد سازد.
سالها قبل، احساس وظیفهای گمشده در فضای نگاه صرفاً اقتصادی، مدیریت شرکت را بر آن داشت تا فعالیت در زمینه توسعه انسانی پایدار و مسئولیتهای اجتماعی را سامان و سازمانی تازه بخشد. وظیفهای که در اخلاق و عاطفه تاریخی مردم ایران زبانزد بوده است؛ مردمی که یکدیگر را دوست دارند و در آن فرد به عاطفه جمع تکیه میکند و از فرو رفتن به کام تنهایی میگریزد. کیسون در مسیر حرکت خود، تحقق این وظیفه گمشده را نیز هدف گرفته است و در این راستا، هر ساله بودجهای را جهت ایفای مسئولیت نسبت به بهبود محیط و فضای کار در داخل شرکت و همچنین آبادانی مناطق محروم اطراف محل کار شرکت و اقدامات عامالمنفعه درنظر گرفته و فعالیتهایی اثرگذار در این زمینهها، انجام داده است.
باور به توانایی ایرانیان و نگاه پیشرو به خلاقیت، ابتکار و نوآوری، جزء ارزشهای بنیادین کیسون بوده و فرهنگ مدیریت دانش، بخشی از فرهنگ سازمانی شرکت است که در آن، ایدهپردازی، خلق و کسب دانش نوین در قالب پروژههای تحقیق و توسعه و حمایت از پایاننامهها در پیوند صنعت و دانشگاه، یادگیری از تجربیات در قالب دروس آموخته مدیریتی و فنی – اجرایی پروژهها و به اشتراکگذاری دانش در داخل و بیرون سازمان از جمله در جوامع علمی و حرفهای داخلی و بینالمللی بهعنوان یک مسئولیت حرفهای و اجتماعی، در جهت ارتقاء سطح کیفی فعالیتها، تشویق میشود.
این شرکت، در انجام کار با کیفیت مناسب جهت صیانت و حراست از سرمایههای ملی، بهرهبرداری بهینه از منابع طبیعی و حفظ محیطزیست میکوشد و خوشنامی و اعتمادِ حاصل از پایبندی به تعهدات در مسیر خدمت را، بزرگترین سرمایه خود میداند.
عصاره تفکر مدیریتی حاکم بر شرکت را میتوان در این نقل قول از بنیانگذار شرکت، بیان نمود:
«آدمی از راههای مختلف شاد میشود. آدمی از احساس بودنش، اثرگذاریش و مفید بودنش نیرو میگیرد. نیرویی که توان عبور از مشکلات را در او میسازد. احترام به انسان، کشف این نیروست و اهمیت دادن به آن. کیسون را همین نیرو ساخته، که کشور را و جهان را نیز.»
ابنیه: یک
تاسیسات: یک
آب: یک
راه: یک
صنعت: یک
نفت، گاز و پتروشیمی: یک
نیرو: چهار
کاوشهای زمینی: پنج
۵. استقرار سیستم مدیریت یکپارچه (IMS):