نامه انجمن شرکتهای راهسازی ایران پس از دیدار هفته گذشته فعالین اقتصادی کشور با رهبر انقلاب، نسبت به تنظیم و ارسال نامه ای با موضوع زیرساختهای توسعه اقتصادی کشور و طرح موضوع محضر مقام معظم رهبری اقدام نمود. در این نامه علاوه بر تقدیر و تشکر از بیانات و نگاه عمیق رهبر انقلاب به بخش خصوصی و توسعه کشور، نکاتی در خصوص زیرساختهای توسعه اقتصادی و توانمندیهای بخش خصوصی در توسعه زیرساختها عنوان شده است.
محضر مبارک حضرت آیت اله خامنه ای مقام معظم رهبری
موضوع: زیرساختهای توسعه اقتصادی کشور
با سلام و احترام؛ ضمن آرزوی موفقیتهای بیشتر حضرتعالی در عرصه میهن اسلامی در جلسه ۲۸ آبان ۹۸ که در حضور جنابعالی برگزار شد، شاهد بیان توانمندی های بخش خصوصی کشور در عرصه فعالیت هایشان و نظاره گر علاقمندی و توجه خاص حضرتعالی، بر متمرکز شدن به امکانات داخلی و توانمندی های فعالان بخش اقتصادی کشور شامل بخش خصوصی، بخش عمومی، بخش تعاونی و حتی استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی و نسل جوان کشور بودیم و جا دارد به فرمایشات بسیار مهم و تاثیرگذار حضرتعالی در مورد بخش خصوصی و بخش عمومی کشور نیز اشاره ای به شرح ذیل شود:
- قسمت بسیار مهم توسعه اقتصادی کشور از طریق بخش خصوصی انجام می شود و دولت و مسئولین محترم وظیفه دارند، حمایت های لازم را در مورد این بخش معمول و موانع پیشرفت آن را مرتفع نمایند.
- هرکجا بخش خصوصی کشور می تواند باید امور توسعه ای را به آن واگذار نمود، مگر:
- بخش خصوصی قادر به اجرای آن امور نباشد
- بخش خصوصی بنابر دلایلی از جمله سودآوری، تمایلی به فعالیت در آن امور نداشته باشد
- با بزرگ منشی خردمندانه ای اضافه فرمودید: اگر بخش عمومی به موردی وارد شد و بعدا بخش خصوصی تمایل، علاقمندی و امکانات فعالیت در آن مورد را پیدا کرد، بخش عمومی خارج و کار را به بخش خصوصی واگذار کنید.
ضمن تقدیم تشکر از این رهنمودهای ارزشمند وقوف داریم که:
تمام دست آوردهای بخش های مختلف اقتصادی کشور مدیون وجود زیرساختهای توسعه اقتصادی آن در زمینه های راه، راه آهن، فرودگاه، بنادر، آب، برق، گاز و تلفن می باشند.
اگر امروز در سیریک و جایک و چابهار کارخانه سیمانی احداث می شود و یا پرورش ماهی درقفس آن مناطق می تواند منشا اقتصادی داشته باشد، بایستی توجه نمود که در نیم قرن پیش راه های این مناطق ساخته شده و در بندعباس و چابهار، اسکله و فرودگاه، احداث و به این مناطق دور افتاده برق رسانی گردیده است. لذا به نمایندگای از مهندسین راه سازی که در آن شب افتخار حضور داشتند، به عرض حضرتعالی می رسانم که امروزه کشور ایران دارای ۲۶۰۰ کیلومتر آزادراه، ۱۷۰۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۷۰۰۰ کیلومتر راه اصلی، ۵۰۰۰۰ کیلومتر راه فرعی، ۱۳۰۰۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۱۰۰۰۰ کیلومتر اتوبانهای درون شهری، ۱۲۰۰۰ کیلومتر راه آهن، ۳۰۰ کیلومتر مترو، ۷۰ فرودگاه و در ۱۱ بندر مهم، حدود ۱۷۰ اسکله می باشد که از این لحاظ جزو کشورهای پیشرفته محسوب می شود.
جا دارد به این نکته مهم اشاره شود که در دوران ۴۰ سال شکوهمند انقلاب اسلامی نسبت به سال ۱۳۵۷، سطح و طول راه های آسفالتی کشور ۵ برابر و طول راه آهن های مورد بهره برداری قرار گرفته ۲/۷ برابر شده و تمامی خطوط مترو و اتوبانهای شهری در این مقطع احداث گردیده اند.
در اهمیت راه و راهسازی به عنوان اولین زیرساخت توسعه، سعدی شاعر بزرگ فارسی چنین سروده است:
نیامد کس اندر جهان کو بماند مگر آن کزو نام نیکو بماند
نمرد آنکه ماند پس از وی به جای پل و راه هموار و مهمانسرای
البته ناگفته نماند احداث سدهای بسیار در سراسر کشور، کانال های انتقال آب مربوطه، خطوط گاز و برق و تلفن نیز همه از زیرساختهای توسعه اقتصاد کشور هستند. در واقع تمام فعالین اقتصادی و پیشرفت های اقتصادی مدیون خدمتگزاران احداث زیربناهای توسعه اقتصادی کشور در طی نیم قرن گذشته می باشند.
ذکر این نکته را ضروری می دانم که امروزه مهندسین ایرانی از نظر طراحی و اجرا در تمام امور اره سازی، سدسازی، برق، گاز و مخابرات و حتی صنایعی چون سیمان، قند، قن آوری اطلاعات و … به دانش و توانایی اجرای کامل رسیده اند و طی سالهای گذشته در کشورهای همجوار و حتی دور همانند هند، بنگلادش و کشورهای آفریقایی توانمندیهای خدمات فنی مهندسی ایران را صادر و اجرا نموده اند.
پیمانکاران احداث زیربناهای توسعه خصوصا راهسازان که به علت کار با اقشار مردم خوی مردمی دارند، در همه مقاطع چه جنگ (هدیه ماشین آلات راهسازی به جبهه ها و یا احداث راه های ارتباطی مورد لزوم آنها)، چه زلزله (اعزام ماشین آلات، اهدا کانکس و لوازم)، چه سیل (اعزام ماشین آلات، برداشت ریزش ها، بازسازی راه های تخریب شده ) بدون کوچکترین چشم داشتی در انجام وظایف دینی و ملی، یار و یاور مردم بوده اند و جالب آنکه در تمام دوران نامساعد جنگ اقتصادی ناشی از تحریم های خارجی، با تحمل شرایط سخت در حفظ اشتغال موجود کوشیدند و امید آن دارند که دولت محترم توجه نماید، راه سازی کم هزینه ترین اشتغال را دارد و می تواند به همراه فعالیت خود سایر فعالیتهای اقتصادی کشور را موجب گردد.
سرور بزرگوار
با توجه به عرایض پیش گفته در مورد زیربناهای توسعه کشور، ضروریست:
- در نگهداری و بهره برداری شایسته از آنچه به عنوان ثروت ملی کشور احداث شده، کوشا باشیم.
- بر مبنای آنچه بر اساس طرحهای جامع برای توسعه و پیشرفت ایران در آینده که خطوط آن را حضرتعالی ترسیم فرموده اید، زیرساختهای مورد نیاز را بسازیم.
در خاتمه انتظار است دستور خاص فرمایید تا از دخالت سایر نهادهای غیراجرایی در امور اجرایی خصوصا راهسازی کشور ممانعت بعمل آید و چنانچه در مواردی در حق این سربازان سازندگی اجحاف خارج از توان آنها شده، جبران ملاقات نمایند تا افتخار ادامه خدمت این زحمتکشان کارآفرین از آنها سلب نشود و بذل محبت فرمایید که مسئولین دولتی در استانها به اجرای صحیح قوانین پایبند بوده، از برداشتهای شخصی خود و صدور دستورهایی که با قوانین جاری کشور مغایرت دارد اکیدا خودداری نمایند.
از تصدیع اوقات حضرتعالی پوزش و امید است با توجه خاص به موارد فوق الذکر، دستورات لازم صادر فرمایید.
از توجه خاص جنابعالی و صدور دستور اقدام مساعد قبلا سپاسگزاری می شود
با امید به توفیق الهی
علی آزاد / دبیر