انجمن شرکتهای راهسازی ایران نسبت به طرح موضوع علل انسانی وقوع خسارات سنگین در مناطق سیل زده فرودین ۹۸ و علی الخصوص مشکل محور خرم آباد – پلدختر خطاب به وزیر محترم راه و شهرسازی اقدام نموده است.لازم به ذکر است رونوشت این نامه به جناب آقای مهندس آدم نژاد معاون محترم حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، جناب آقای دکتر خادمی معاون محترم وزیر و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل، جناب آقای مهندس حسن نیا معاون محترم وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز ارسال شده است.
متن نامه:
جناب آقای مهندس محمد اسلامی
وزیر محترم راه و شهرسازی
موضوع: انجام وظیفه شرکتهای راهسازی
با سلام و احترام؛ ضمن آرزوی موفقیتهای بیشتر جنابعالی در خدمت به میهن اسلامی، همانطور که شاهد تلاشهای بی شائبه شبانه روزی آن جناب در برابر مسائل و معظلات سیل اخیر در همه مناطق ایران و صدور دستور اقدامات داهبانه جنابعالی در کمک همه جانبه مسئولین دولتی و بخش خصوصی بوده ایم، به استحضار عالی می رساند:
در راستای اجابت دستور حضرتعالی کلیه پیمانکاران راهساز بخش خصوصی در همکاری با مسئولین محترم آنچه در توان داشتند، از قبیل ارسال ماشین آلات و کمک های نقدی مواد غذایی و لوازم زندگی را با رضایتمندی کامل اهدا نمودند.
ضمنا همانطور که در جلسه ۵ فروردین ۹۸ بیان فرمودید:
برای دستیابی به توسعه پایدار، فرآیند توسعه باید تضمین کننده نگاهداری از محیط زیست باشد بدین صورت که برای پیوند محیط زیست و توسعه، یک وابستگی دوسویه لازم است. متاسفانه تمام خسارات سیل ناشی از عدم توجه به حفظ محیط زیست می باشد، از جمله:
- تجاوز به حریم رودخانه ها
- از بین بردن جنگل ها
- عدم لایروبی رودخانه ها و تنقیه پلها
- احداث موانع خاکی در مسیر سیلابها
- عدم احداث پلهای بزرگ در مسیر راه و راه آهن خصوصا محل های عبور سیلابها یا در تمامی مقطع عبور آب در رودخانه های بزرگ
- عدم توجه به انتخاب مشاورین و پیمانکاران با سابقه و با تجربه که در اثر این بی توجهی اکثر آنها در معرض اضمحلال قرار دارند
- عدم کیفیت مناسب بعضی از کارهای اجرا شده خصوصا در بنائی ها
- عدم مسئولیت مهندسین مشاور در مطالعه کامل، تهیه نقشه ها و امور اجرائی آن
- عدم تخصیص بودجه لازم برای طرح های زیربنائی توسعه کشور
- واگذاری انتخاب مهندسین مشاور، تهیه طرح، برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار به ادارت کل راه و شهرسازی استان ها
- فشار نمایندگان مجلس به مدیران اجرائی کشور در تهیه و اجرای طرحهای کارشناسی نشده غیرضرور برای جلب نظر مردم حوزه انتخابیه خود و تخصیص اعتبارهای بسیار کم در مجلس شورای اسلامی به منظور شروع آنها
با توجه به مراتب فوق همه مسئولان محترم اعم از مجریان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، پیمانکاران و مشاوران و مردم، کم و بیش در خسارات ناشی از سیل های بوجود آمده سهم موثر داشته اند. یکی از محورهای صدمه دیده شده با خسارات بالا محور خرم آباد – پلدختر است که در سال ۱۳۴۰ ترمیم و اصلاح جاده خاکی شنی قدیم در کنار رودخانه شروع و دو سال بعد به اتمام رسید و یک جاده اصلی به عرض ۱۱ متر احداث شد.
متاسفانه زمانی که تصمیم تبدیل این راه اصلی به بزرگراه اتخاذ شد، برخلاف اصول مهندسی و رعایت ضوابط زیست محیطی، عرض لازم در اکثر قسمتهای محور با تجاوز و احداث دیوار بنائی در رودخانه تامین شد و به طور طبیعی سیل های بزرگ، همه آنچه احداث شده بود را تخریب کرده است. اگر مشاهده می شود پلی که در ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال پیش احداث شده، تخریب نشده و پل جدید الاحداث، خراب گردیده به این علت است که پل قدیمی تر دهانه هایش به اندازه عرض کلی رودخانه است ولی پلی که امروز در همان رودخانه ساخته شده و خسارت دیده یا تخریب شده، جمع دهانه های آن یک چهارم یا یک سوم عرض کلی همان رودخانه است و در قسمتی از محور به نام تنگ نیر که عرض رودخانه بیسار کم بوده و محور قدیم هم صدمه می دیده، اجرای تونل پیش بینی شده بود ولی به دلیل نبود بودجه لازم اجرائی نشده است.
با توجه به مراتب فوق استدعا می شود، دستور فرمایند در تکمیل خسارات وارد شده به محور خرم آباد – پلدختر، تعجیل نکرده با مطالعه ای دقیق، طرح دوبانده کردن را بدون تجاوز به حریم رودخانه، تهیه و اجرائی نمایند.
از توجه خاص حضرتعالی به موضوع و صدور دستور اقدام مساعد قبلا تشکر می شود.
با امید به توفیق الهی
علی آزاد / دبیر