در سومین هم اندیشی سندیکا درباره انتخابات مجلس مطرح شد: پیمانکاران به شرایط کشور حساس باشند
سومین هماندیشی سندیکا درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ۱۵ بهمن برگزار شد. محور نشستهای اول و دوم سندیکا که ۲۳ دی ماه و ۷ بهمن تشکیل شده بود انتظارات بخش خصوصی از نمایندگان مجلس، انتخاب نمایندگانی که رویکرد مثبتی به بخش خصوصی دارند، و نحوه پیگیری مطالبات صنفی سازندگان کشور در مجلس شورای اسلامی بود.
در ابتدای سومین هماندیشی سندیکا درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی دکتر ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران ضمن خوشامدگویی به حاضران عنوان کرد: سومین نشست هم اندیشی سندیکا با حضور فعالان حوزه احداث و با هدف تاثیر در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخاب نمایندگانی که از لحاظ فکری و عملی به بخش خصوصی نزدیک باشند برگزار میشود. یکی از محورهای این نشست بررسی اقداماتی است که در پی آن نمایندگان آتی مجلس در جهت بهتر شدن فضای کسب و کار به ویژه در حرفه ما قدم خواهند برداشت.
انتخابات سمبل دموکراسی است
دبیر سندیکا افزود: در جلسات گذشته مطرح شد که سندیکا علیرغم ۷۰ سال قدمت و با وجود حضور شرکتهای موثر و فعال آن در حوزه صنعت احداث، در زمینه انتخابات مجلس که انتخاباتی برای قانونگذاری بوده به طور موثر عمل نکرده است، بسیاری مواقع نمایندگانی را انتخاب و به مجلس فرستاده اما این کار با هدف و استراتژی مشخصی نبوده است. اکنون سندیکا خود را در این فضا که همراه با آزمون و خطا است قرار داده است، معمولا در شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی افراد به جای اصلاح مسیر به بیاعتنایی و عدم مشارکت روی میآورند اما برای حرفه پیمانکاری بیاعتنایی به منزله خوردن سم است.
دبیر سندیکا با تاکید روی این نکته که برای پیمانکاران هیچ کاری نشد ندارد، تصریح کرد: پیمانکار در مسیر سازندگی با مشکلات زیادی مواجه میشود اما با تدبیر خود همه موانع را از سر راه برمیدارد تا سازهای مناسب و ایمن بسازد. پیمانکاری شغلی مخاطرهآمیز و پرمسئولیتآمیز است اما مهندسان کشور ما از آزمونهای مختلف سربلند بیرون آمدهاند و در جای جای مملکت نشانههای این اراده وجود دارد.
وی عنوان کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی فارغ از رنگ و بوی سیاسی آن و با معیارهای فنی و صنفی، آزمون دیگری برای پیمانکاران است که برآیند آن تاثیرگذاشتن روی قانونگذران در راستای ساختن زندگی بهتر و ایجاد شرایط مناسب در حوزه سازندگی است. در جلسات پیشین عنوان شد که سندیکا از نمایندگانی که در مسیر توسعه با صنعت احداث هماهنگ و هم رای کشور باشند حمایت خواهد کرد، در مقابل از آنها انتظار دارد بعد از ورود به مجلس و در زمان بررسی قوانین مرتبط به کار مهندسی از مشاوره و مشورت کارشناسان این حوزه بیبهره نمانند.
دکتر گلابتونچی افزود: انتخابات از سمبلهای دموکراسی است، بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی این سمبل بارها در کشور ما تکرار شده، اگر هم ایراد یا نقدی بر آن وارد بوده، نتوانسته خللی در این اندیشه به وجود بیاورده که صندوق رای از بهترین راههای بهتر شدن امور است.
دبیر سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران خاطرنشان کرد: بنده به عنوان پیمانکار در جلسهای که رهبر فرزانه انقلاب در آبان ماه سال جاری با فعالان اقتصادی داشتند حضور داشتم. فارغ از این که موضوع که منظور از بخش خصوصی چه کسی هست، محور سخنرانی ایشان توجه ویژه به بخش خصوصی بود، ایشان عنوان کردند که باید به بخش خصوصی بها داده شود و از واگذاری کارهایی که این بخش قادر به انجام آن است به سایر بخشها جلوگیری شود.
دکتر گلابتونچی در پایان به فرازی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار ایشان با ۲۵۰۰ فعال اقتصادی اشاره کرد که بدین شرح بود:« مخاطب سیاستهای اصل ۴۴ که چارچوب آن نیز تبیین شده شما هستید و این سیاستها برای شما هم حق ایجاد میکند و هم تکلیف. البته در اجرای این سیاستها درست عمل نشد زیرا واگذاری برخی کارخانهها به افراد سوءاستفادهچی، نهتنها موجب تقویت بخش خصوصی نشد بلکه عملکرد نادرست این افراد اندک، فضا را برای فعالان پرشمار و سالم بخش خصوصی نامساعد کرد .فعالان بخش خصوصی باید با استفاده از ظرفیتهای سیاستهای اصل ۴۴، با یک برنامه عملیاتی و نقشه راه، زنجیرهای تخصصی از «تولید علم و طراحی و مهندسی» تا «تولید محصول و بازاریابی» را تشکیل دهند. معنای سیاستهای اصل ۴۴ جایگزین شدن بخش خصوصی به جای بخش دولتی نیست، این دو بخش باید به هم کمک کنند و مزاحم هم نباشند؛ مثلاً اگر بخش خصوصی میتواند کاری را انجام دهد، بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی خود را رقیب بخش خصوصی ندانند و به آن کار ورود نکنند و اگر هم فعالیت دارند، کنار بکشند.»
باید بخش خصوصی زنده شود
در ادامه این نشست پانلی با حضور مهندس محمد عطاردیان عضو شورای عالی سندیکا و از پیشکسوتان صنف، مهندس قباد چوبدار مدیرعامل گروه بینالمللی آبادراهان پارس، و مهندس سیدرضا میرمحمدصادقی از فعالان اقتصادی در شهر اصفهان تشکیل شد.
مهندس علیرضا ناصرمعدلی عضو شورای عالی سندیکا به عنوان اولین سخنران این پانلعنوان کرد: در جلسات گذشته قرار بر این شد داوطلبینی از صنعت احداث در استانهای مختلف برای یافتن نمایندگان مورد نظر صنعت احداث و تعامل با آنان فعالیت کنند که بنده و جناب آقای مهندس عطایی این ماموریت را در شیراز پیگیری کردیم. در مسافرتی که به این منظور داشتیم متوجه شدیم کاندیداها بیش از ما به اهمیت بخش خصوصی در پیشرفت اقتصاد کشور و اهمیت آن در نجات اقتصاد آگاهاند. آنها پشتیبانی سندیکا را با ارزش میدانستند چرا که متوجه شده بودند بیشتر مطالبات مردم منطقه پیاده کردن کارهای عمرانی، جلوگیری از بیکاری و ریشهکنی فسادی است که ریشه در اقتصاد دولتی دارد.
وی در پایان تصریح کرد: شما بهتر از من میدانید که هیچ حکوتی با اقتصاد دولتی به سرانجام نرسیده است. تمام کسانی که دلشان برای این کشور میطپد اعتقاد دارند بخش خصوصی باید زنده شود. رهبر معظم انقلاب نیز بزرگترین حامی بخش خصوصی است و بیش از فعالان بخش خصوصی به دفاع از این بخش پرداخته است.
تنها جناح صنف ما منافع ملی است
در ادامه این نشست مهندس قباد چوبدار مدیرعامل شرکت آبادراهان پارس و از بزرگان صنعت احداث عنوان کرد: در طی سالیان گذشته سندیکا کارهای خوبی انجام داده و گامهای مثبتی برداشته و توانسته حیات خود و اعضایش را در سراشیبی مشکلات تداوم بخشد، اما برای حضور در صحنه سیاسی و تاثیرگذاری در قوه قانونگذاری غیر از دورهای که جرقههایی با اتکای به افراد زده شد، اقداما موثری انجام نداده است.
وی با بیان این که اقدام سندیکا برای تاثیرگذاری در مجلس شورای اسلامی را به فال نیک میگیرد عنوان کرد: باید از دبیر سندیکا و بزرگانی که امکان گام برداشتن در این مسیر سخت را فراهم کردند تقدیر کرد چرا که ورود به این بحث از قدم گذاشتن در مسیر آن دشوارتر است.
چوبدار تصریح کرد: دو دلیل عمده وجود دارد که نشان میدهد چرا ما باید مدعی باشیم و سهیم بودن در قانونگذاری کشور را حق خود بدانیم. یکی از این دلایل این است که صنف ما ۲-۳ میلیون اشتغال مستقیم و میلیونها اشتغال غیر مستقیم ایجاد میکند. افراد تحصیل کرده، متخصص و سختکوشی در این صنف وجود دارند که بدون توجه به جناحبندی سیاسی در حوزه اقتصادی فعالیت میکنند. ما جناحبندی نداریم و تنها جناح صنف ما منافع ملی است، و نمونه این مدعا زندگی و سابقه پیشکسوتان این صنف است. دلیل دوم این است که از بودجه عمومی کشور ۳۰-۵۰ درصد آن اگرچه با شیوههای سختی مانند اوراق و تهاتر توسط ما جذب میشود، که اگر از محل بودجه غیرعمومی(پروژههای غیرعمرانی) هم ۳۰ درصد به این میزان افزوده شود میتوان گفت این صنف معادل کل بودجه عمومی کشور را مدیریت میکند. علاوه بر این که صدور خدمات فنی و مهندسی به تنهایی معادل با این ظرفیت است.
مدیرعامل آبادراهان پارس: وقتی صنفی تا این حد تاثیرگذار است، و میتواند از طریق اصلاح قوانین موضوعه شرایط خود را بهتر کند اگر به میدان نیاید توسط نسلهای آینده سرزنش خواهد شد. البته ما فعالان حوزه سازندگی همواره در صحنه بودهایم و با نهادهای مرتبط با حوزه کاری خود ارتباط داشتهایم اما هیچگاه به این رسمیت حضور خود را اعلام نکرده بودیم. نباید توقع دستاورد بزرگی را در این زمان کم داشته باشیم اما کم کردن توقع به معنای ناامیدی نیز نیست.
این فعال حوزه سازندگی خواهان برنامهریزی کوتاه مدت و بلند مدت برای تاثیرگذاری در مجلس شورای اسلامی و فرستادن نمایندگان صنعت احداث به مجلس شد و تربیت و آموزش جوانان را برای رسیدن به این هدف ضروری دانست.
وی گفت: امیدوارم در آینده نزدیک با اصلاح قوانین و ایجاد بستری برای اجرای آنها مشکلات موجود در حوزه سازندگی برطرف شود، و سندیکاهای تخصصی طرف مشورت نمایندگانی باشد که به بخش خصوصی اعتقاد دارند چنانچه در مورد ۷۰ هزار طرح نیمه تمام در استانها و ۷ هزار طرح نیمهتمام در پایتخت نیز اگر تاثیر مشورت سندیکا و سایر تشکلها وجود داشت به نصف میزان کنونی تقلیل مییافت.
وی در پاسخ به سوال که با وجود همه بیمهریها چرا باید بخش خصوصی در انتخابات شرکت کند، تصریح کرد: همه ما گلایه داریم که رایهای ما در مسیر درست استفاده نمیشود اما رای دادن حق ما است، ممکن است از صندوق خواست و نیاز ما بیرون نیاید اما نمیتوان با صندوق قهر کرد. لازم است ضمن تلاش برای انتخاب هوشمند، تمرین خود را برای نقش آفرینی در سرنوشت کشور- که بسیار هم به درازا کشیده- ادامه دهیم.
مهندس چوبدار در پایان عنوان کرد: بخش خصوصی هم باید مسئولیتپذیر و ریسکپذیر باشد، این بخش باید با سازماندهی لازم به میدان آید تا تصدیگری دولت کاهش یابد و واگذاری به بخش خصوصی صورت گیرد.
حمایت از احزابی که منافع بخش خصوصی را دنبال میکنند
دکتر علی عبدالعلیزاده وزیر اسبق مسکن و شهرسازی (۱۳۷۶-۱۳۸۴) نیز در این نشست حاضر بود و عنوان کرد: سندیکا از تشکلهای حرفهای بسیار موفق کشور است. اگر نتوانیم بین فعالیت سیاسی و فعالیت صنفی سندیکا خط فاصلهای بکشیم، ورود سندیکا در کار سیاسی مهلک و زیانآور خواهد بود. تبدیل تشکل صنفی به تشکلی با گرایشات سیاسی تبعات ویران کنندهای دارد از جمله اینکه در درون خود صنف مهندسانی با گرایشهای سیاسی مختلف وجود دارند که اگر این مجموعه وارد رقابت سیاسی شود مجموعه این گرایشها نیز وارد این رقابت سیاسی میشوند و سندیکا از هم میپاشد. از طرف دیگر سندیکا به عنوان جزئی از جامعه نمیتوانند به کارهای مهمی که سرنوشت جامعه را تعیین میکند بیتفاوت نباشند، در دنیا این حالت دوگانه را تجربه کردهاند و راه حلی که پیشنهاد دادهاند این بوده که کار سیاسی را صنفی کنند.
دکتر عبدالعلیزاده که طی دو دوره نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بود تصریح کرد: شرکتها سندیکا را تشکیل دادهاند و مدیران آنها با هر گرایشی در سندیکا پذیرفته میشوند به شرطی که گرایش فکری و سیاسی خود را در سندیکا اعمال نکنند و به کار آبادانی و عمران بپردازند. در دنیای مدرن فعالیت سیاسی را در قالب نهادهایی که ماهیت سیاسی دارند هدایت کردهاند و تشکلهای صنفی میتوانند از نهادهای سیاسی که تفکرات و برنامههایی نزدیک به تفکرات آنها دارند حمایت کنند، و همین نگاه است که در دنیا اساس تشکیل احزاب شده است.
وی افزود: در کشورهای دیگر احزاب شکل گرفتهاند و درباره برنامههای خود به طور شفاف حرف میزنند اما ما در کشور خود به این اصل دقت نکردهایم، و هر شهروند ایرانی فکر میکند هر کجا باشد باید سیاسی هم باشد. استادان دانشگاه از تفکر سیاسی خود حرف میزنند و کارمندان دولت تفکرات سیاسی خود را حاکم میدانند در حالی که کار استاد تدریس است و کار کارمند انجام دادن امور شهروندان. در نتیجه همین روش اشتباه است که وقتی رئیس جمهور یک کشور عوض میشود همه ارکان آن کشور عوض میشوند، و تازه در سال آخر از ۴ سال فرصت خدمت رئیس جمهور نوبت به تعویض دهدار میرسد. دهدار دولت قبلی نیز در این مدت منتظر تعویض است و با توجه به این که ردههای بالاتر او عوض شدهاند قدرت تصمیمگیری و کار کردن ندارد.
وی افزود: در این فرایند، شایسته سالاری فراموش میشود و همه افراد دوستان و جناح خود را مقدم میدانند. کشور عقب میافتد و فرصتها از دست میرود. از طرفی قوای سه گانه دست یک تفکر سیاسی نمیافتد، دولت و قوه قضائیه هر کدام از یک جناح سیاسی میآیند و در نتیجه دولت قادر به تصمیم گیری نیست چون منتظر بازخواست قوه قضائیه است. ببینید بر سر سند برجام چه آمد. قبل از این که ترامپ علیه آن اقدام کند جریانهای داخلی علیه آن اقدام کردند. نمیگویم سندی کاملا موفق بود اما سندی بینالمللی بود که سایه جنگ و تحریم را از ایران دور میکرد و فرصت توسعه را برای ایران فراهم میکرد. متاسفانه این نگاه دستهبندی نشده سیاسی کشور را به هم میریزد.
عبدالعلیزاده که استاندار آذربایجان شرقی در سالهای ۱۳۷۱-۱۳۷۶ بود افزود: ۴۰ سال است فرصت توسعه را از دست داده ایم و در این مدت ترکیه، مالزی، و کره جنوبی پیشرفت کردهاند. کره جنوبی که در سال ۱۳۵۳ تیم توسعه خود را به ایران فرستاد و آنها با بازدیدی از کشتیسازی خلیج فارس عنوان کردند:«ایران کجا ما کجا؟ کی میشود ما به گرد پای ایران برسیم؟» درست زمانی که در ایران پیکان، آریان و شاهین تولید میشد در کره جنوبی دوچرخه هم تولید نمیشد. قبل از سر کار آمدن ماهاتیر محمد نصف مردم مالزی بالای درخت زندگی میکردند ولی در ۲۴ سال رهبری وی مالزی به مالزی امروز تبدیل شد. ۲۴ سال فرصت زیادی بود اما ۴۰ سال از آن زیادتر است.
وی با بیان این که باید نگاه ریشهای به اتفاقها داشت عنوان کرد: به نظر من توجه به انتخابات مجلس حرکت خوبی است اما سندیکا نباید به حزب تبدیل شود. البته سندیکا میتواند با اتاق بازرگانی و سایر تشکلهای بخش خصوصی برای تشکیل یک حزب سیاسی یا حمایت از حزبی که حافظ منافع بخش خصوصی در حوزه سیاست باشد توافق کند. این گونه ورود در انتخابات حرکت به سمت حزبی شدن است، و از آنجایی که ماهیت شما حزبی نیست در نهایت نه سندیکا میمانید نه حزب میشوید. ورود سندیکا به این بحث نشان از دلسوزی به حق شما دارد، در عین حال که باید مراقب بود این دلسوزی صنف را از هم نپاشد چنین اقدامی میتواند مقدمه تشکیل یک حزب واقعی باشد.
وی افزود: بعد از انتخابات مجلس نوبت به انتخابات ریاست جمهوری میرسد رئیس جمهور است که برنامه توسعه را به مجلس میبرد و تصمیمهای مجلس را اجرا میکند، اگر سندیکا وارد بحث انتخابات مجلس شود و به انتخابات ریاست جمهوری توجه نکند تلاشهای خود را ابتر میگذارد و اگر وارد بحث انتخابات ریاست جمهوری شود حزبیتر خواهد شد و این نکتهای است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر عبدالعلیزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو دوره حضور خود در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قبل از ورود به مجلس «دولت بزرگ» را شیوه مناسبی برای اداره کشور میدانستم اما ورود به مجلس، بازدید از ۴۰ کشور و مطالعه در شیوه کشورداری آنها مرا به این نتیجه رساند که «دولت بزرگ یعنی چه؟ همه چیز را بدهید دست مردم».
وی در پایان تاکید کرد: همه جناحهای سیاسی ملت ایران هستند. در هیچ کشوری نباید مردم آن کشور را به خودی و غیرخودی تقسیم کرد. حکومت باید چنان باشد که حتی زندانی که امشب قرار است اعدام شود با خیال راحت بالای چوبه دارد برود چون میداند حکومت و حاکمانی هستند که بهتر از او از فرزندش مراقبت خواهند کرد.
سندیکا بازوی مشورتی قانونگذاران باشد
دکتر ایرج گلابتونچی، دبیر سندیکا نیز در واکنش به سخنان دکتر عبدالعلیزاده عنوان کرد: آقای دکتر عبدالعلیزاده از روی دلسوزی نکات مهمی را یادآوری کردند اما ورود سندیکا در بحث انتخابات مجلس از این منظر است که دیدگاههای صنف خود را به گوش نمایندگان آینده مجلس برسانیم. این دیدگاهها شامل درخواست برای رقابت منصفانه، و اجرای اصل ۴۴است. ما خواهان آن هستیم که دولت کسری بودجه خود را از محل بودجه عمرانی تامین نکند چرا که کاستن از این بودجه میتواند ضربه بزرگی به اشتغال بزند، ایران بالاترین تراز فارغالتخصیلان مهندسی را دارد و اگر این گروه بیکار بماند بحرانهای اجتماعی زیادی دامنگیر کشور خواهد شد. یکی از مسائل مورد توجه در این زمینه توجه به بازارهای تازه در صنعت احداث است که نمایندگان باید برای ورود به این بازارها قوانین تسهیل کنندهای تصویب کنند.
وی افزود: ما خواهان توجه نمایندگان به این سوال هستیم که چرا بخش خصوصی توان ورود در بحث سرمایهگذاری یا اعتماد کافی برای این کار را ندارد، و اگر این عدم اعتماد دوسویه است چرا دولت و بخش خصوصی برای ایجاد اعتماد تلاش نمیکنند. ما از نمایندگان میخواهیم به این سوال پاسخ دهند که چرا به نظرات سندیکا و سایر تشکلهای تخصصی درباره طرحهای نیمه تمام، مسکن ملی، مسکن اجتماعی و … توجه نمیشود.
دبیر سندیکا افزود: آقای دکتر عبدالعلیزاده در حوزه صنعت احداث کارهای بزرگی انجام دادهاند که در حدیث دیگران آمده است، ایشان باید بدانند بحث ما ورود در مسائل سیاسی نیست. ما میخواهیم صدای خود را در حوزه مرتب با کار خود به گوش قانونگذاران برسانیم. ما دغدغههایی داریم و به دنبال آن هستیم که این دغدغهها در لایههای مختلف قانونگذاری بنشیند و بحث شود. ما میخواهیم این سندیکا که شرکتهای آن کارهای مهمی در تاریخ ساخت کشور طی دوران جنگ، دوران سازندگی و بعد از آن داشتهاند به عنوان بازوی مشورتی طرف مشورت قانونگذاران باشند.
تلاش برای رونق کسب و کار و توسعه بخش خصوصی با تصویب قوانین
در بخش دیگری از این نشست مهندس محمد عطاردیان رئیس کانون کارفرمایی ایران و عضو شورای عالی سندیکا نیز عنوان کرد: وقتی شهروندان رای میدهند و نماینده مجلس انتخاب میکنند کار سیاسی انجام میدهند. آیا بهتر نیست ما که فعالیت سیاسی میکنیم و تک تک رای میدهیم، با مشورت هم و به طور دسته جمعی نماینده مورد نظر خود را انتخاب کنیم و به وی رای بدهیم؟ در اغلب انتخابات از جمله در انتخابات پیشین ریاست جمهوری نیز تشکلهایی مانند کانون کارفرمایی تلاش کردهاند و با طرح خواستهایی مانند حمایت از بخش خصوصی و احترام به حقوق مردم از نمایندگان مورد نظر خود حمایت کردهاند.
وی افزود: ۳۱ استان کشور کانون کارفرمایی دارند و اعضای آن فعالان اقتصادی و کارآفرینان کشور هستند که میتوان با ایجاد انسجام در میان آنان برای حضور پررنگ در انتخابات و تشکیل فراکسیون بخش خصوصی در مجلس تلاش کرد. این فراکسیون نیز میتواند با تصویب قوانینی که به رونق کسب و کار و توسعه بخش خصوصی میانجامد راه را برای توسعه کشور باز کند.
بستر حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور فراهم شود
در ادامه این هماندیشی نیز هم چون دو هم اندیشی گذشته افرادی که به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند دیدگاه خود را درباره نحوه پیگیری مطالبات صنفی در این نهاد قانونگذاری مطرح کردند.
حمیدرضا اشراقی که برای حضور در مجلس از حوزه انتخابیه شاهرود ثبت نام کرده و سابقه مدیرکلی امور فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان سازمان تأمیناجتماعی را در کارنامه خود دارد عنوان کرد: در همه سالهای خدمتگذاری خود شاهد این مسئله بودم که هر جا که بخش خصوصی با قدرت وارد میدان شده و دولت از آن حمایت کرده قدمهای ارزشمندی برداشته شده است. ۴۰ ساله حکومتداری و توجه به تجربه جهانی نشان میدهد که حاکمیت نظام در سه ضلع آن چارهای ندارد جز این که بستر حضور بخش خصوصی را در اقتصاد کشور فراهم کند.
وی افزود: بخش خصوصی در شرایطی طی طریق میکند که از جانب مسائلی مانند بیمه، مالیات و تسهیلات بانکی تحت فشار است، از این رو در سال رونق تولید و همگام با منشور گام دوم انقلاب چارهای نداریم جز این که با اقدام عملی این موانع را مرتفع و بستر حضور بخش خصوصی را فراهم کنیم.
فرستادن افرادی به مجلس که تفکر دولتی دارند گرهگشا نیست
مهندس سیدرضا میرمحمدصادقی از فعالان اقتصادی در شهر اصفهان نیز به عنوان سخنران دیگر این پانل عنوان کرد: اشتباه دولتهای ما این است که فکر میکنند باید برای اطرافیان خود کاری انجام دهند در حالی که دولتها آمدهاند تا به ملت خدمت کنند. واقعیت این است که کارفرمایان و پیمانکاران هستند که با سازندگی کشور و ایجاد اشتغال به مردم خدمت میکنند، اگرچه در برابر این خدمت با توقیف و ضبط اموال خود مواجه میشوند.
وی تصریح کرد: باید نمایندگانی برای ورود به مجلس انتخاب شوند که طرفدار بخش خصوصی هستند و فرستادن افرادی به مجلس که تفکر دولتی دارند گرهی از مشکلات ما باز نخواهد کرد.
خصوصی سازی دوستانه اجرا شد
دکتر احمد کرمی، دبیرکل جامعه اسلامی کارگران که برای حضور در مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات ثبت نام کرده بود نیز در این نشست حاضر بود و عنوان کرد: قانونگذار در اصل ۴۴ موضوعات خوبی پیشبینی کرده اما این اصل به جای این که بر اساس روال درست اجرا شود دوستانه اجرا شد، یعنی از «دولتی به خصولتی» اجرا شد و در نتیجه به اینجا رسید که در سال گذشته مشکلاتی را در حوزه خصوصیسازی شاهد بودیم.
وی افزود: دولت در کشور ۸۳ میلیون نفری ما در واقع شبکهای ۵ میلیون نفری را هدایت میکند و این شبکه است که بخش خصوصی را با مشکلاتی مواجه کرده است. دولت از محل درآمد عمومی که شامل نفت و مالیات است کارفرمای این ۵ میلیون نفر شده، در حالی که باید از ردیف درآمدهای عمومی کشور به حمایت از بخش خصوصی بپردازد. بانکهای کشور با ۳۰ درصد بهره به سازندگان وام میدهند، و معلوم نیست این سازندگان قیمت تمام شده را چقدر باید در نظر بگیرند که این درصد بهره، حقوق کارگران، هزینه استهلاک، تعرفههای دولتی و …را پرداخت کنند.
وی افزود: پیشنهاد ما در مجلس آینده این خواهد بود که دولت مکلف باشد از محل درآمد عمومی، با تخفیف یا کاهش تعرفه از بخش عمومی حمایت کند. چین در مسیر توسعه از بخش خصوصی حمایت کرد و وامهای بدون بهرهای بر اساس نیروی انسانی که کارفرماها سالانه به کار میگرفتند به آنها داد، ما از این گونه حمایتها محرومیم و از ابتدا تا کنون در سادهترین موارد گرفتار مسائل روزمره بودیم. منشا مشکلات کنونی نبود قوانین یا اجرا نکردن بندهایی از قانون است. اگر قانونگذاری و نظارت خوب باشد دولت کار خود را به خوبی انجام خواهد داد.
اصل ۴۴ آرمان میزان نقش آفرینی بخش خصوصی است
دکتر یاسر شهبازی، عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی تبریز که از حوزه انتخابیه نهاوند(همدان) برای نمایندگی مجلس کاندیدا شده است نیز در این جلسه حضور داشت و عنوان کرد: در شرایط کنونی تبصره ۱۹ میتواند راهکار اصلی برای بخش خصوصی برای برون رفت از مسائل کنونی باشد. بحث مشارکت عمومی-خصوصی تنها مربوط به بخش ساخت و ساز نیست و دولت در همه عرصهها نیازمند حضور بخش خصوصی است. اصل ۴۴ آرمان میزان نقش آفرینی بخش خصوصی است، آمار بانک جهانی نشان میدهد فرایند ورود بخش خصوصی به مشارکت عمومی-خصوصی در حال حاضر و در نهایت به سمت خصوصیسازی خواهد بود.
دکتر شهبازی به تشریح نقش تبصره ۱۹در افزایش بهرهوری با استفاده از کاهش زمان و هزینه، تجهیز به سرمایه مضاعف، انتقال ریسک، تمرکز بر ارائه خدمات، نوآوری و …پرداخت و درباره دلایل موفق نبودن تبصره ۱۹ نیز گفت: یکی از دلایلی که باعث شده تبصره ۱۹ ما را به مشارکت عمومی خصوصی نرساند توجیهپذیری مالی ناکافی پروژهها برای بخش خصوصی است که طبق مصوبه شورای اقتصاد میتوان آن را با تغییر کاربری پروژهها مرتفع کرد. مشکل بعدی ریسکپذیری بالا یا عدم توجیه منافع است که طبق مصوبه شورای اقتصاد میتوان معافیت مالیاتی را به عنوان راهکار این امر پیشنهاد داد. مسئله دیگر ترس دستگاههای اجرایی از امکان ورود مقام قضایی به مسئله واگذاری است که در این مورد هم طبق مصوبه شورای اقتصاد اگر واگذاریها طبق مصوبه ماده ۲۷ الحاق ۲ صورت بگیرد هیچ گونه مرجع قضائی حق دخالت نخواهد داشت.در مورد تامین اعتبارات تبصره ۱۹ نیز بسیاری معتقدند این اعتبار کفاف پروژهها را نمیدهد اما راه حل این مسئله نیز با دادن اختیار به سازمان برنامه و بودجه برای جابجایی اعتبار در بین طرحهای مصوب پیشبینی شده است.
وی در پایان عنوان کرد: مجلس و نمایندگان آن باید به جای حرکت به سمت مدیریت مسائل روزمره وظیفه تعیین استراتژی را داشته باشند. اگر ایدئولوژی حمایت از بخش خصوصی مطرح شود دیگر دغدغه اینکه چه حزب سیاسی در دولت یا مجلس باشد وجود نخواهد داشت.
پیمانکاران به شرایط کشور حساس باشند
مهندس نادر عطایی رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینان توسعهگرا و عضو شورای عالی سندیکا آخرین سخنران این هماندیشی بود. وی عنوان کرد: از بزرگترین مشکلات سازندگان این مرز و بوم خالی گذاشتن عرصه است. دبیر سندیکا دعوت کرده، انتخابات مجلس پیش رو است، کشور در شرایط ناهنجاری قرار دارد، اما بسیاری از همکاران متوجه این اضطرار نیستند. پیمانکاران باید بیش از سایر مردم به شرایط کشور حساس باشند، کارگاههای آنها در سراسر کشور پخش است، با هر اتفاق کوچکی همه ماشینآلات و تجهیزات آنها که سرمایه ملی این کشور است غارت میشود.
وی با بیان اینکه ظرف ۴۰ سال گذشته یکی از اشتباه بزرگ ما این بوده که نتوانستهایم اهمیت حرفه خود را به مردم نشان دهیم، تصریح کرد: بخشی از اداره کشور در دست بخش خصوصی اما این بخش در جایگاه واقعیاش قرار نگرفته است. ما به دنبال نمایندگانی هستیم که در تصمیمگیریهای خود به میزان تاثیرگذاری مشاغل در توسعه و ایجاد اشتغال توجه کنند. اگر به جای درخواست حمایت دولت از بخش خصوصی، برای ورود افراد وطن پرست به مجلس تلاش کنیم در نهایت آنها هستند که برای توسعه کشور به دنبال بخش خصوصی خواهند آمد.
جهت مطالعه شرح گزارش دومین نشست کلیک فرمایید
جهت مطالعه گزارش خلاصه اولین نشست کلیک فرمایید.