با توجه به برگزاری نشست اول هم اندیشی فعالان صنعت احداث با کاندیدای منتخب صنفی انتخابات مجلس شورای اسلامی و تصمیم جمعی حاضرین بر ادامه این جلسات، دومین هم اندیشی فعالان صنعت احداث درباره انتخابات مجلس روز دوشنبه ۷ بهمن ۹۸ با استقبال برگزار گردید.گزارش این نشست به شرح ذیل جهت اطلاع عموم منتشر می گردد.
دومین هم اندیشی سندیکا درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه ۷ بهمن برگزار شد. در نشست جمعی از بزرگان صنعت احداث در سندیکای شرکتهای ساختمانی گرد آمدند تا درباره انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و رویکرد تشکلهای احداث به این انتخابات تبادل نظر کنند. در این نشست نیز همچون نشست پیشین که ۲۳ دی ماه برگزار شده بود افرادی که برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند دیدگاه خود را درباره نحوه پیگیری مطالبات صنفی سازندگان کشور در مجلس شورای اسلامی مطرح کردند.
در ابتدای این نشست دکتر ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران ضمن خوشامدگویی به حاضران عنوان کرد: هدف ما از برگزاری این هماندیشی شنیدن نقطه نظرات کاندیداهایی است که افکار آنها به صنف پیمانکاری و صنعت احداث نزدیک است. هدف دیگر ما این است که نقطه نظرات خود را به عنوان سازندگان کشور به استحضار آنان برسانیم.
وی تصریح کرد: این نقطه نظرات متعلق به گروه اندیشمندی است که به عنوان طلایه داران سازندگی کشور فعال هستند پس لازم است قانونگذران مجلس شورای اسلامی به این نظرات، خصوصا در حوزه تدوین و تصویب قوانین مرتبط با امور ساخت و ساز در کشور توجه کنند. در سنوات گذشته ما به صورت فردی در انتخابات شرکت میکردیم و از هر کاندیدایی که مدنظر ما بود حمایت میکردیم، اکنون نیز علاوه بر این که شرکت در انتخابات را از اوجب واجبات میدانیم چرا که از لحاظ قانونی و شرعی توصیه شده، درصدد انتقال بهتر و شفافتر نقطه نظرات خود به نمایندگان بعدی مجلس هستیم.
قانون بهبود فضای کسب و کار خوب اجرا نمیشود
دبیر سندیکا افزود: ما معتقدیم وقتی قانونگذاران ارتباط مناسبی با آنانی که قرار است به عنوان مجریان قانون عمل کنند داشته باشند هم قانون بهتری تصویب میشود و هم در مقام اجرا با چالشهای کمتری روبرو میشود. الحمدالله در کشور ما قانگذاران خوبی وجود دارند و قانونهایی مترقی تصویب شده است اما مشکل این است که بیشتر این قوانین به خوبی اجرا نمیشود که این امر یا ناشی از فهم نامناسب مجریان از قانون و یا آگاه نبودن قانونگذاران از ظرفیت مجریان بوده است.
وی عنوان کرد: میتوانیم از قوانین خوب متعددی نام ببریم که اگر به خوبی اجرا شوند میتوانند انقلابی در سیستم اقتصادی کشور ایجاد کنند مثل قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار که قانونی بسیار مترقی است، خوب تنظیم شده و در آن به بخش خصوصی بها داده شده است تا جایی که بسیاری از اموری که دولت نقش تصدیگری و انجام وظیفه آنها را به برای خود در نظر گرفته بوده در لقای این قانون به بخش خصوصی واگذار میشود. اگر این قانون خوب اجرا شود رتبه ایران در شاخصهای کسب و کار که به نوعی شاخصهای بهبود اقتصادی است در منطقه ارتقا مییابد، اما متاسفانه در اجرای این قانون چالشهایی پیش آمده از جمله این که سازمانهای دولتی عملا در اجرای آن مقاومت میکنند و مجریان خصوصی قادر به استفاده از ظرفیتهای آن نیستند. این قانون علیرغم مترقی بودن، خوب اجرا نمیشود. حتی ممکن است آمارگیری نشان دهد که بیش از ۱۵ درصد این قانون اجرا نشده است.
دکتر گلابتونچی افزود: قانونهای مختلفی در فضای کسب و کار ما وجود دارند که ظرفیتهای زیادی ایجاد میکنند و میتوانند به فراخور موضوع در فضای کسب و کار تاثیر بگذارند. اگر ما اصل ۴۴ قانون اساسی را که ظرفیتی برای خصوصیسازی است درست اجرا میکردیم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری «اجرای درست اصل ۴۴ میتوانست انقلابی در اقتصاد ایجاد کند». زمانی که میخواستیم اصل ۴۴ را اجرا کنیم چون ارتباط مجریان با قانونگذاران به درستی ایجاد نشد به جای بخش خصوصی بخش جدیدی به نام خصولتی ایجاد گردید که نه دولتی و نه خصوصی است. این بخش جدید معلوم نیست چه کار باید بکند، از طرفی شان و منزلت دولت را میخواهد و از طرفی آزادی عملکرد بخش خصوصی را خواهان است و در واقع بافت سومی ایجاد شد که به جای ایجاد پیشرفت در اقتصاد باعث تخریب آن میشود.
دبیر سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران خاطرنشان کرد: من به عنوان دبیر سندیکا حامل پیام سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران به اعضای آن هستم مبنی بر این که «باید در انتخابات پیش رو و هر انتخاباتی که به حوزه کاری ما مرتبط است موثر باشیم و تاثیر خود را با هماندیشی و شرکت در جریانهای مهم نشان دهیم». البته بنده معتقدم برخی دوستانی که انتخاب میشوند در مجلس تحت تاثیر احزاب و فضاهای سیاسی قرار میگیرند و گاه فراموش میکنند که از چه خواستگاهی آمدهاند و کسانی که به عنوان وکیل آنها به مجلس آمدهاند چه خواستههایی دارند اما ما تلاش میکنیم در همین نشستهای دوستانه نقطه نظرات خود را عنوان کنیم و تا جای ممکن نظرات کاندیداها را به سمتی شکل دهیم که بتوانیم در پویای اقتصادی و توسعه کشور تاثیرگذار باشیم.
وی در پایان با آرزوی توفیق برای کاندیداهای مجلس شورای اسلامی و اعضای سندیکا تاکید کرد: اعضای سندیکا در طول ۷۰ سالی که از حیات سندیکا میگذرد و در طی۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته همواره در سازندگی کشور نقش داشتهاند و علیرغم همه خستگیها و سختیها هیچگاه از پای ننشستهاند و وظایف ملی و دینی خود را دنبال کردهاند چرا که میدانند در نهایت زحمت و کار خوب ارج نهاده میشود. کشور و به تاسی از آن سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران روزگار بسیار سخت و دورانهای پر فراز و نشیبی را گذرانده است اما همواره کسانی که زحمت کشیدهاند و خالصانه کار کردهاند پیروز و سربلند بودهاند. چنانچه سندیکا سربلند است و اعضای آن طلایهدار این سربلندی هستند.
اولین طرفدار بخش خصوصی مقام معظم رهبری بوده است
در ادامه این نشست پانلی با حضور مهندس محمد عطاردیان عضو شورای عالی سندیکا و از پیشکسوتان صنف، مهندس جواد خوانساری عضو هیات مدیره سندیکا و از پیشکسوتان صنف، و مهندس محمود مصطفیزاده عضو هیات مدیره سندیکا و دبیر ماهنامه پیام آبادگران تشکیل شد.
مهندس علیرضا ناصرمعدلی عضو شورای عالی سندیکا به عنوان اولین سخنران این بخش عنوان کرد: کشور ما وارد یک جنگ اقتصادی شده است و جنگ اقتصادی به مراتب سختتر از جنگ تحمیلی است که بسیاری از ما تجربه کردهایم. برای همین است که مقام معظم رهبری نیز عنوان کردهاند با کسانی که در بخش اقتصادی فعالیت میکنند باید مانند رزمندگان برخورد کرد.
وی با اشاره به اهمیت بخش خصوصی عنوان کرد: تخریب ناشی از جنگ در عرض ۸ سال قابل بازسازی است اما بازسازی تخریب ناشی از اقتصاد دولتی ۵ سال طول میکشد. کشورهای پیشرفته زیادی در دنیا به دلیل اقتصاد دولتی نابود شدهاند، و این نابودی نه تنها در عرصه اقتصادی بوده بلکه نژاد را هم دژنره کرده است. مثال این مدعا وضعیت اروپای غربی و شرقی بعد از جنگ است، و مثال آن در داخل کشور اتمام پروژهها با ۲۰ برابر قیمت و چند برابر زمان توسط بخش دولتی است که نتیجه تفکر دولتی است.
ناصرمعدلی افزود: قوانین خوبی در مجلس تصویب میشود اما اگر کنترلی روی قوانین نباشد به خوبی اجرا نمیشوند، مسئول کنترل و پرسش درباره عدم اجرای قانون هم مجلس است یعنی امروز ما اینجا جمع شدهایم تا در انتخاب افرادی شرکت کنیم که میتوانند کشور را از آسیب اقتصاد دولتی در امان نگه دارند. وظیفه هر ایرانی پیدا کردن و فرستادن اشخاصی به مجلس است است که به آسیبهای اقتصاد دولتی آگاهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اولین طرفدار بخش خصوصی مقام معظم رهبری بوده است که در طی این ۴۰ سال طرفداری خود را با اعلام قوانینی مانند اصل ۴۴ نشان دادهاند. اخیرا نیز اعلام کردهاند اگر بخش خصوصی قادر به انجام کاری است بخش دولتی حق دخالت در آن کار را ندارد. اولین کسی که باید رهرو مقام رهبری در این زمینه باشد سندیکای شرکتهای ساختمانی به عنوان قدیمیترین و دلسوزترین ارگان کشور است.
وی تصریح کرد: صنعت احداث و در راس آن سندیکا است که باید پیش قراول بخش خصوصی باشد چرا که برای ایجاد هر زیربنای تجاری و صنعتی باید زیرساختهایی ساخته شود و سندیکا با ۷۰ سال قدمت دارد مرکز سازندگی در این کشور بوده است.
وی تصریح کرد: باید از این حالت انفعالی بیرون بیاییم و برای پاسداشت از کشور و سازندگی آن اقدام کنیم. اولین گام برای این اقدام هم داشتن نقشی موثر در انتخابات مجلس و در مجلس شورای اسلامی است.
نباید با صندوق قهر کنیم
دکتر …. بانکی استاد دانشگاه نیز که در این نشست حضور داشت عنوان کرد: بسیار از جوانان میشنویم که وقتی نمیتوانیم حرف خود را به کرسی بنشانیم چرا باید در انتخابات شرکت کنیم، غافل از این که شرکت در انتخابات وظیفه ملی ما برای گسترش فرهنگ مشارکت است.
وی افزود: همه ما متعهدیم حرف خود را بزنیم و از ارائه دادن ایده بازنمانیم. دموکراسی و آزاداندیشی به معنای رفع خطا نیست بلکه به معنای کم کردن خطا است. بشر همیشه در کار خود خطا میکند. استبداد مملو از خطا است چرا که خطر آلودگی جامعه به خطاهای زیاد با تصمیمگیری یک نفر بیشتر میشود و دموکراسی و مشارکت مردم سعی میکند این خطا را کم کند.
وی افزود: ممکن است در انتخابات افراد ناشایستی هم انتخاب شوند اما برآورد شرکت افراد در انتخابات بهتر از برآورد زمانی است که آنها در انتخابات شرکت نکنند و همه چیز را به یک نفر بسپارند. این که ما مصر باشیم چیزی که به آن اعتقاد داریم همین امروز انجام شود خودش به نوعی دیکتاتوری است، باید برای خواست خود تلاش کنیم. اگر ما نتوانیم رای خود را جا بیندازیم نباید جا بزنیم یا با صندوق قهر کنیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید حضور خود را نشان دهیم. باید به خودمان و نسل آینده یاد دهیم که همانگونه که مونتسکیو تشکیل سه قوه مستقل را برای کم کردن خطا پیشنهاد داد، رای دادن را وظیفه ملی بدانیم و امیدوار باشیم گفتهها و خواستههای برحقمان به نتیجه برسد ولو اینکه ایندفعه نباشد. شکی نیست که جامعه هوشیار است و در زمانهای مهم تصمیمات خوبی میگیرد، چنانچه حضور مردم باعث شده در موارد متعدد از صندوق رای کسانی بیرون آیند که جو حاکم مخالف آنها بوده است.
مجلس راه پیشرفت را برای سیاستمداران خوب دنیا باز کرده است
در بخش دیگری از این نشست مهندس جود خوانساری عضو هیات مدیره سندیکا نیز عنوان کرد: در زمان انتخابات مجلس به دیدار دکتر محقق داماد رفتیم، ایشان عنوان کردند که حضور افرادی مانند شما که در جامعه فعالیت دارند و با اقتصاد و صنعت در ارتباطاند در مسائل اجتماعی به خصوص در مسائل تصمیمسازی و قانونمند کردن مملکت بسیار موثر است و بهتر است تلاش کنید و گروهی از میان خود را به مجلس شورای اسلامی بفرستید. ما به نصیحت ایشان گوش دادیم و از تعدادی همکاران خواستیم که کاندیدا شوند، در نهایت حدود ۷ نفر از همکاران ما از بین مشاوران و پیمانکاران در شهرهای مختلف کاندیدا شدند. با تلاش گروهی توانستیم مهندس ادب را به عنوان نماینده خود به مجلس بفرستیم و ایشان شروع به کار کردن در زمینه قوانینی کردند که برای سازندگی کشور اهمیت داشتند.
وی افزود: با قرار ملاقاتی که مهندس ادب گذاشته بودند دیداری با آقای ناطق نوری داشتیم که در آن ملاقات بنده عنوان کردم سیاستمداران نام خود را در تاریخ با ساخت آثار سازندگی و معماری ثبت کردهاند و اگر ما از سیاستمداران ۲۵۰۰ سال پیش به خوبی یاد میکنیم به خاطر آثار مهندسی باقی مانده از دوره آنها است. همچنین در این جلسه از آقای ناطق نوری خواستیم قدر جامعه مهندسی را بدانند و برای قانونمند کردن حقوق جامعه مهندسی تلاش کنند.
مهندس خوانساری با اشاره به خدماتی که دکتر بانکی برای ارتقای صنعت فولاد کشور کشیده تاکید کرد: واقعیت این است که اگر بتوانیم کاری کنیم که افراد متخصص به خصوص در صنعت ساختمان که بیش از ۴۰۰ حرفه با آن درگیر هستند در مراکز تصمیمگیری مملکت حاضر باشند و تاثیر بگذارند قدم بزرگی برداشتهایم. همیشه مجلس راه پیشرفت را برای سیاستمداران خوب باز کرده است چنان که تلاشهای دکتر مصدق از جایگاه همین مجلس به ملی شدن صنعت نفت انجامید.
افراد متخصص و توانمند وارد حوزه قانونگذاری و نظارت شوند
دکتر حمیدرضا سیفی دبیر کانون عالی کارفرمایی کشور که برای حضور در مجلس از حوزه انتخابیه گلپایگان ثبت نام کرده نیز عنوان کرد: داستانی از دیدار حضرت موسی با خداوند وجود دارد که مصداق ارتباط بخش خصوصی با این سرزمین است. حضرت موسی به کوه طور میرود و به خداوند میگوید لنترانی که در پاسخ او جوابی میآید. سه شاعر درباره این جواب تفسیری دارند که تفسیر حضرت مولانا داستان ارتباط بخش خصوصی با این مملکت است آنجا که میگوید:«ارنی کسی بگوید که تو را ندیده باشد، تو که با منی همیشه چه ارا چه لنترانی»، یعنی سرنوشت بخش خصوصی و مملکت در هم تنیده شده است.
وی افزود: کشور ما به ۷۵ درصد انرژی دنیا مسلط است، با ۱۵ کشور دنیا هم مرز است و شاهراه ارتباط آسیای میانه، غرب، شرق، و شمال است. بیشتر جاده ابریشم از این کشور رد شده یعنی در حوزه اقتصاد در نقطه استراتژیک دنیا واقع شده است. ۴۲ درجه اختلاف دما دارد. از طرفی کشوری مانند آمریکا ۵ درصد جمعیت دنیا را دارد اما ۲۵ درصد انرژی دنیا را مصرف میکند که این انرژی از خلیج فارس تامین میشود به عبارتی ایران جزو کشورهایی است که به این راحتی دست از سر آن برنمیدارند.
وی افزود: اگر قرار باشد ایران بماند و با قدرت به پیش برود چارهای جز این نیست که نخبگان آن پیشرو باشند. مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی قانونگذاری و نظارت را بر عهده دارد. در حوزه عمرانی ما معتقدیم فرد باید اول پیمانکار و مجری باشد، بعد طراح و در نهایت ناظر، و اگر این سلسله مراتب را طی نکرده باشد و در جایگاه قانونگذاری بنشیند اگرچه دوست دارد خدمت کند اما قانونی را تصویب میکند که دانش آن را ندارد.
وی تصریح کرد: ۸۰ درصد افرادی که به مجلس رفتهاند یا کارمند دولت بودهاند یا افراد سیاسی، که علیرغم تمایل به خدمت به خاطر نداشتن دانش لازم قوانینی را تصویب کردهاند که برای تیشه زدن به ریشه اقتصاد کافی بودهاند. مثال آن قانون کار است که به تنهایی قادر است صنایع کوچک ما را نابود کند، یا قانون تجارت که بعد از ۱۸ سال کار مجلس بر روی آن باب اولش تصویب شده و تیر خلاص به اقتصاد مملکت است. در تفکرات صنفی ما فرهنگ اشتباهی حاکم بوده که در نتیجه آن همه میگویند برو کار صنفی کن و در حوزه سیاسی و اجتماعی وارد نشو، نتیجه این تفکر آن این بوده است که افرادی به مجلس میروند و برای شما قانونی اشتباه تصویب میکنند که مدام باید برای اصلاح آن داد بزنید، علاوه بر این که این افراد روی اجرای قانون درست نظارت کافی نمیکنند.
سیفی گفت: جامعه صنفی ما مینشیند تا برای آن تصمیم بگیرند و در نتیجه حوزه عمرانی ما و کشور لطمه میبیند، این کشور با من و شما هست و اگر هم بخواهیم نمیتوانیم با آن قهر کنیم، اگر هم بخواهیم قهر کنیم به نقطهای میرسد که دیگر کشوری باقی نمیماند. این کشور منابع و امکاناتی دارد که یکپارچه ماندن آن به ضرر اتاقهای فکر استعماری دنیا است.
وی با اشاره به سرنوشت سماورسازی که با وام امیرکبیر کارگاه تولید سماور راه انداخته بود، و بعد از شهادت امیرکبیر برای پس دادن وام تحت فشار قرار گرفت عنوان کرد: سماورساز تا جایی تحت فشار قرار گرفت که کور شد و در میدان نقش جهان به گدایی افتاد تا سمبلی باشد که نتیجه تولید در این کشور چیست. یعنی خط تفکر استعماری در این سرزمین به راحتی دست از سر رشد و توسعه کشور برنمیدارد و برای مبارزه با این روند راهی نیست جز این که افراد متخصص و توانمند وارد حوزه قانونگذاری و نظارت شوند. اشکالات و موانع زیادی وجود دارد اما باید یک به یک و با صبر و حوصله آنها را برطرف کرد.
نباید منتظر کسی باشیم
مهندس محمد عطاردیان رئیس کانون کارفرمایی ایران و عضو شورای عالی سندیکا نیز عنوان کرد: چنان که سعدی گفته «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل، اگر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم»، ما نمیدانیم موفق میشویم یا نمیشویم ولی باید اقدام کنیم. یکی از مشکلات فرهنگ ملی ما این است که منتظر باشیم کسان دیگری کارها را انجام دهند و بعد بگوییم چرا کاری انجام نشد. بیش از ۳ هزار سال دیوانسالاری در کشور بوده و ما را عادت داده به این که کس دیگری فرمان دهد و ما بگوییم چشم، و از خودمان نمیپرسیم که پس ما چه کارهایم.
وی با اشاره به داستان سی مرغ در منطقالطیر عطار که برای یافتن سیمرغ در قله قاف سفری را در پیش میگیرند و وقتی پس از طی موانع فراوان ۳۰ تن از آنان به کوه میرسند متوجه میشوند که سیمرغ خود آنان بودهاند و خودشان هستند که باید کارهایشان را به سرانجام برسند. ما نیز نباید منتظر کسی باشیم و خودمان باید برای بهبود وضعیت اقدام کنیم. متاسفانه در ادبیات کهن ما نیز نیاز به ناجی نهادینه شده تا جایی که حافظ هم عنوان کرده «شهر خالیست ز عشاق بود کز طرفی، مردی از خویش برون آید و کاری بکند»، باید بدانیم هیچ کس برای ما کاری نخواهد کرد و این ماییم که باید برای خود کاری کنیم.
عضو شورای عالی سندیکا با بیان این که تاریخ نشان داده است اگر ملتی چیزی را بخواهد آن را به دست میآورد، تصریح کرد: نماینده یک صنف به تنهایی در مجلس حل میشود و مجبور است یا این طرف برود یا آن طرف، پس باید تلاش کنیم در مجلس شورای اسلامی فراکسیونی از بخش خصوصی با نمایندگان تمام استانها تشکیل دهیم، نمایندگانی که تفکر آنها به تفکر بخش خصوصی نزدیک است.
تشکلها در تخصصی شدن مجلس فعال باشند
دکتر محمدرضا محمدی کشکولی، قاضی دادگاه که از حوزه انتخابیه شیراز برای نمایندگی مجلس کاندیدا شده است نیز در این جلسه حضور داشت و عنوان کرد: جایگاه ملت و اصناف در قانون اساسی و قوانین موضوعه ما مشخص شده است. انجمنها و سندیکاها محور توسعه کشور هستند و لازم است به عنوان بخشی از ملت به انتخابات توجه کنند. رای دادن هم حق و هم تکلیف شهروندان است. البته استفاده حق اختیاری است و تکلیف به نوعی مسئولیت ما در برابر آینده کشور و نسلهای آینده است. پس لازم است اعضای این سندیکا که دغدغه آبادانی کشور را دارند به انتخابات توجه ویژهای داشته باشند.
وی با اشاره به قوانین مختلف حوزه اقتصاد و شهرسازی که در مقام اجرا مشکلاتی را برای توسعه کشور به وجود آوردهاند عنوان کرد: سندیکاها و انجمنها به عنوان بخشی از مردم که دغدغه کشور را دارند باید به ظرفیت مجلس شورای اسلامی به عنوان رکنی از حاکمیت که حاکمیت مردم بر مردم است توجه کنند. اگر تشکلها بخواهند مجلس کارآمد و شایسته شکل گیرد باید در تخصصی شدن مجلس حضور فعال داشته باشند.
کشکولی در پایان با اشاره به جایگاه ویژه مجلس عنوان کرد: اگر نگاه ما به مجلس صرفا سیاسی و اجتماعی باشد کشور به سمت توسعه نخواهد رفت. از طرفی اگر ما فقط رویکرد صنفی داشته باشیم و به مسائل سیاسی و اجتماعی توجه نکنیم، در نهایت مقررات حاکم بر فعالیت بخش خصوصی موانع فراوانی را برای فعالیت این بخش به وجود خواهد آورد.
در قانون اساسی مشروطه انتخابات صنفی بود
مهندس محمود مصطفیزاده عضو هیات مدیره سندیکا نیز که در این نشست حاضر بود صحبتهای خود را با پاسخ به این سوال آغاز کرد که چرا صنف و حرفه ما در سپهر سیاسی و اقتصادی کشور علیرغم زحمات زیادی که میکشد آنچنان نمودی ندارد، و در پاسخ به این سوال عنوان کرد: قبل از انقلاب سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران در بیشتر مراجع تصمیمسازی و تصمیمگیری حضور فعال داشت و اگر میبینیم در دو دهه ۴۰ و ۵۰ شرکتهای ایرانی میتوانند جای شرکتهای خارجی را بگیرند بخش اعظم آن مربوط به قدرت این سندیکا بود که نمایندگان آن به خوبی توانسته بود در مراکز تصمیمسازی و تصمیمگیری حضور فعال داشته باشند. جوانانی که توسط شرکتهای سندیکا آموزش دیدند و پرورش یافتند توانستند بعد از انقلاب با وجود شرایط دشوار بخش سازندگی کشور را سرپا نگه دارند.
وی افزود: متاسفانه بعد از انقلاب حرفه و صنف ما گام به گام از جایگاههای تصمیمسازی و تصمیمگیری رانده شد. بعضی از ما نیز با بیان مطالبی مانند این که «ما صنفی هستیم سیاسی نیستیم» بر این رانده شدن کمک کردیم. در حالی که در قانون اساسی مشروطه ما انتخابات صنفی بود و صنوف نمایندگان خود را به مجلس میفرستادند.
عضو هیات مدیره سندیکا افزود: از آنجایی که احزاب شناسنامهدار هم در کشور حضور ندارند ما به مانیفست و برنامه خاصی رای نمیدهیم و ناچاریم به افراد رای دهیم، پس هر کسی ممکن است در انتخاب شعاری بدهد و در مجلس کار دیگری انجام دهد. اگر ما به طور جدی وارد مسئله انتخابات نشویم و ارتباطات خود را با مراکز تصمیمگیری و تصمیمسازی به ویژه قانونگذاری تنظیم نکنیم نمیتوانیم در سرنوشت خود و کشور خود موثر باشیم.
مصطفیزاده تصریح کرد: اگر این همه پروژههای نیمهتمام زیر دست ما مانده به دلیل این است که ارتباط درستی با سازمانهای تصمیمساز نداریم، هر زمان که آقایان نیاز به پول دارند روی اعتبارات عمرانی دست میگذارند و اصلا برای آنها مهم نیست که کارگران، مهندسان و عوامل پروژههای زیربنایی حقوق گرفتهاند یا نه. کسی هم نیست که از حق بخش عمرانی دفاع کند.
وی پیشنهاد داد: در استانها کسانی را که قادرند به حرفه ما کمک کنند دور هم جمع کنیم و از آنها بخواهیم در مجلس فراکسیون سازندگی درست کنند و به سازندگان تعهد دهند که به طور مستمر با سندیکاهای سازندگی دیدار داشته باشند تا ما در تصمیمسازی به آنها کمک کنیم و آنها بتوانند در تصمیمگیریها این خواستهها را پیگیری کنند. قوانین مخل کسب و کار را از سیستم حذف کنند.
سردبیر ماهنامه پیام آبادگران در پایان گفت: صنف سازندگان کشور قدرت زیادی دارد، در همه جای کشور امکانات و آشناییهایی دارد. ما میتوانیم با دست به دست هم دادن افراد کارآمد و معتمدی را به مجلس بفرستیم.
سود بخش خصوصی در پیشرفت مملکت است
مهندس آرش رشنو دانشجوی دکترای عمران و دبیر سابق انجمن پیمانکاران لرستان که به عنوان یکی از افرادی که برای شرکت در انتخابات مجلس از حوزه لرستان ثبت نام کرده در این نشست حاضر بود و عنوان کرد: در حوزه لرستان ۲۰ کاندیدای معلم بودند و فقط یک کاندیدا از صنف مهندسی بود. یکی از فعالان حوزه انتخابات طی نقدی معلمان را به دلیل گسترش نفوذ آنها در مدارس دارای قدرت صنفی بیشتری ارزیابی کرده بود. من در پاسخ ایشان عنوان کردم در خرم آباد ۷ هزار مهندس داریم که عضو سازمان نظام مهندسی استان هستند، ۲۳۰۰ شرکت پیمانکاری داریم، علاوه بر این که از هر خانواده دو نفر در دانشگاه آزاد محصل رشته مهندسی هستند.
وی افزود: متاسفانه علیرغم وجود چنین پتانسیلی ما مهندسان انتخابات را به حال خود رها کردهایم یا نهایتا از کسانی حمایت میکنیم که وقتی به مجلس میروند در حوزه تخصصی ما حرفی برای گفتن ندارند. یک سال است که ما در استان لرستان تلاش میکنیم جامعه مهندسی متوجه شود نیاز به نماینده دارد اما خوشبختانه این جلسه نشان داد چنین احساس نیازی در تشکلهای حرفهای مهندسی ایجاد شده است. ما باید برای به دست آوردن کرسی مجلس تلاش کنیم و بهترین نقطه برای این منظور شهرستانها هستند. هیچ ده کورهای نیست که سازندگان در آن کارگاه نداشته باشند و نیروهایی که در این کارگاهها شاغل هستند بهترین پل ارتباطی ما با مردم آن شهر هستند.
مهندس رشنو افزود: ممکن است افراد مختلف با ورود به مجلس در جهت ارتقای شغلی دوستان خود تلاش کنند، اما یک پیمانکار اگر هم بخواهد در راستای منافع شخصی خود تلاش کند حاصل آن به راه افتادن پروژههایی است که به نان خوردن خانوادهها منجر میشود. شاید گفتن این حرف پسندیده نباشد اما واقعیت این است که رانت کار مهندسی هم عامالمنفعه است. خواسته بخش خصوصی بر اساس بهرهوری و سود است و سود آن نیز در پیشرفت و اقتدار مملکت است.
وی در پایان تاکید کرد: در شرایطی که ما خود را کنار کشیدهایم کسانی برای ما تصمیم میگیرند که هیچ اعتقادی به پیشرفت کشور ندارند. این افراد هیچ علمی به بخش خصوصی ندارند ولی این بخش خصوصی است که باید جوابگوی تصمیمات اشتباه آنها باشد.
مشارکت در امر اجتماعی محصول جامعه مدرن است
مهندس سیاوش امینی مدیرعامل شرکت پورنام و عضو هیات مدیره انجمن راهسازی نیز در این نشست حاضر بود و عنوان کرد: مشارکت در امر اجتماعی محصول جامعه مدرن است و حتما باید همه ما به کرات این مشارکت را تمرین کنیم تا نواقص به حداقل برسد.
وی افزود: به ظاهر تمایل به شرکت در انتخابات کم شده اما بیش از ۵۰ درصد نمایندگان مجلس در شهرستانها هستند که با طیب خاطر و به دور از هر گرایش سیاسی وارد مجلس میشوند. در این شرایط نیز علیرغم تبلیغات منفی، شرکت در انتخابات برای کشور مهم است و همانطور که مقامات رسمی کشور علیالخصوص مقام معظم رهبری فرمودند شرکت در انتخابات نوعی حمایت سیاسی از موجودیت نظام و کشور در این مرحله حساس است.
مدیرعامل شرکت پورنام گفت: در حال حاضر توان علمی و مهندسی کشور مزیت اقتصادی است، و این مزیت اقتصادی میتواند برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کار رود. یکی از راههایی که در حال حاضر ما میتوانیم نقش موثر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در خارج از کشور داشته باشیم استفاده از این توان مهندسی است که به طور بالقوه در کشور وجود دارد، نمونه این کار در دوره اوزال در ترکیه قابل مشاهده است که دولتی نظامی توانست با تشخیص به موقع و درست از توان ملی، بازارهای عمرانی منطقه را در آن دوران با حمایت سیاسی موثر راه ببرد و نتیجه آن همان چیزی است که امروز میبینیم.
وی در پایان گفت: این مزیت اقتصادی فعلی باید با حمایت سیاسی حاکمیت ما که بخش عمده آن مجلس است تامین شود و در مجلس کسانی میتوانند این مهم را به منصه عمل در آورند که آگاهی داشته باشند و به اهمیت این موضوع در اقتصاد ملی پی برده باشند.
تشکلهای مهندسی مردم را به مشارکت دعوت کنند
مهندس بهادر ولیزاده دارای فوق لیسانس عمران و کاندیدای مجلس از حوزه انتخابیه تهران نیز در این نشست حاضر بود و به معرفی خود پرداخت. وی با بیان این که عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین است و با اشاره به نفوذ این شورا به سندیکا پیشنهاد داد با آن تعامل داشته باشد.
وی تصریح کرد: اصولا مردم به متخصصان اعتماد بیشتری دارند. سندیکا و سایر تشکلهای مهندسی میتوانند با فراخوان خود مردم را به مشارکت در انتخابات و انتخاب نمایندگان مدنظر خود دعوت کنند. مهندسان نشان دادهاند توانایی مدیریت در سایر حوزهها را هم دارند و صنف مهندسان میتواند با تشکیل فراکسیون خود با سایر فراکسیونها در جهت رسیدن به اهداف خود همکاری کنند.
اعضای سندیکا بدون ورود به دستهبندیهای سیاسی کاندیداهای اصلح را شناسایی کنند
مهندس نادر عطایی رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینان توسعهگرا و عضو شورای عالی سندیکا سخنران دیگر این هماندیشی بود. وی عنوان کرد: امام خمینی مجلس را در راس امور میدانست اما این مجلس آرام آرام به خاطر افراد ضعیفی که کرسیهای آن را به دست آوردند از راس امور کنار رفت. هر فرد وطنپرستی که عاشق این مرز و بوم است میتواند در مجلس یا دولت مسئولیتی را بر عهده بگیرد و با کمک مشاوران این مملکت را بسازد. نباید درباره رشته تحصیلی نمایندگان مجلس حساسیت زیادی نشان دهیم، آقای ماهاتیر محمد پزشکی خوانده بود اما دگرگونی بزرگی در سازندگی و اقتصاد کشورش ایجاد کرد.
وی با اشاره به رشته تحصیلی اردوغان عنوان کرد: شرکتهای ترکی که امروز گردش مالی بالایی دارند اغلب شرکتهایی بودند که در زمان اردوغان به ثبت رسیدند و از حمایت وی بهرهمند بودند. این در حالی است که ما به عنوان سازندگان کشور مدام عنوان میکنیم از بخش خصوصی حمایت کنید چرا که حمایت از این بخش به معنای حمایت از کشور است اما کسی به خواست ما توجه نمیکند. اقتصاد در کشور ما به این روز افتاده چون ۷۵ درصد پروژههای زیربنایی کشور انجام نشده است.
رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینان توسعهگرا در ادامه عنوان کرد: تا کنون تصور اعضای سندیکا این بود که این تشکل صرفا یک انجمن اجرایی و اقتصادی است و نباید در کارهای سیاسی دخالت کند که تصور اشتباهی بود چرا که تصمیمات اتخاذ شده توسط نمایندگان مجلس توسط کلیه ارگانها و سازمانهای اقتصادی اجرا میگردند و سندیکا باید بدون ورود به دستهبندیهای سیاسی در مورد انتخاب افراد اصلح از بین کاندیدهای واجد صلاحیت بهترینها را شناسایی و به اعضای خود معرفی کند تا ترکیب مجلس یازدهم بتواند با تصویب قوانین کارگشا کشور را از معضل موجود رهایی بخشد.
عضو شورای عالی سندیکا تاکید کرد: امید است مجلس یازدهم وزرای کاردانی انتخاب کنند و این وزرا با ایجاد اشتغال روند خروج جوانان از کشور را متوقف کنند و این سرمایه عظیم در جهت سازندگی کشور به کار گرفته شود تا شرایط حساس کنونی عبور کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: اگر به قوانین ۴ دهه اخیر بنگریم متوجه میشویم برخی قوانین به دلیل بیتفاوتی اهل فن و عدم استفاده از کارشناسان بخش خصوصی ناکارآمد هستند. به دلیل نبود ساختار اصولی در احزاب کشور و فقدان کارگروههای کارشناسی در آنها برای بررسی دقیق لوایح، نمایندگان منتخب از متخصصان تشکلها کمک بگیرند تا از اشتباهات گذشته جلوگیری شود.
سندیکا میتواند یک یا چند نماینده در مجلس داشته باشد
آقای افشین شیرزاد فارغالتحصیل کارشناس ارشد مدیریت دولتی و دبیر شورای شرکای راهبردی سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان یکی از افرادی که برای شرکت در انتخابات مجلس از حوزه تهران ثبت نام کرده در این نشست به معرفی خود پرداخت و گفت: سندیکا به عنوان تشکلی قدیمی و با قدرت میتواند یک یا چند نماینده در مجلس داشته باشد، علاوه بر این میتواند مطالبات خود را با حمایت از کاندیداهایی که بیرون از این صنف هستند دنبال کند چرا که موضوعات مربوط به کار و کارفرمایی مورد توجه همه جناحها و گروههای سیاسی است.
درهای سندیکا به روی اعضای آن باز است
در بخش پایانی این نشست دکتر گلابتونچی، دبیر سندیکا با آرزوی توفیق برای کاندیدها عنوان کرد: درهای سندیکا همیشه به روی اعضای آن که صاحبان اصلی سندیکا هستند باز است. سعی ما در سندیکا این است که در فضای صنفی کار کنیم، البته اساسنامه ما اجازه فعالیت سیاسی را به ما نمیدهد اما ما تلاش میکنیم در جاهایی که به حوزه کار ما مربوط است موثر باشیم.
نقطه نظرات حاضران
در طول این نشست دکتر ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران نقطه نظرات حاضران را که به شکل یادداشتهایی در اختیار پانل قرار گرفته بود و در بیشتر آنها انتظارات فعالان این صنف از نمایندگان مجلس مطرح شده بود به استحضار حاضران رساند و نکاتی تکمیلی را به آن اضافه کرد که قسمتهایی از آن جهت اطلاع خوانندگان محترم درج میگردد:
- در فقه اسلامی تجارت افراد آزاد است و همین امر کمک میکند به این که بخش خصوصی جدی گرفته شود و در قوانین ما به آن اهمیت داده شود.
- مدلهای مختلف بازار آزاد با تکیه بر توان بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد، چون مالکیت خصوصی در فقه اسلامی محترم شمرده شده و مورد توجه بزرگان بوده این مدلها میتواند راهگشای اقتصاد باشد
- اگر بخش خصوصی بتواند در رقابت منصفانه شرکت کند میتواند فعالیت بهتری در راستای توسعه اقتصادی داشته باشد، رقابت در بخش خصوصی اصل مهمی است و رقابت غیر منصفانه همیشه به ضرر بخش خصوصی است، یکی از مواردی که از نمایندگان مجلس نمایندگان به آن توجه کنند رسیدن به قوانینی است که رقابت را تقویت کند. نمایندگان مجلس بستری ایجاد کنند که رقابت واقعی دور از رانت و شرایط موجود ایجاد شود.
- اصل ۴۴ به خاطر ایجاد رقابت مطرح شد اما چون درست اجرا نمیشود و نگاه رقابتی در کشور وجود ندارد به نتیجه نمیرسد.
- بخش خصوصی قادر به اجرای پروژههای بزرگی است و از ظرفیت بالایی برخوردار است بنابراین بهتر است نهادهای نیمه دولتی در حوزههای دیگر کار کنند و اگر علاقمند به کار در این حوزه هستند در رقابت عادلانه شرکت کنند.
- امیدواریم در دوره جدید مجلس کمیسیون عمران توجه بیشتری به صنعت احداث داشته باشد.
- سه نهاد بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ نهادهای نظارتیاند که در اختیار دولت، قوه قضائیه و مجلس هستند که کار نظارتی را انجام میدهند از جمله درباره پروژهها چنان که یکی از فعالیتهای بازرسی کل کشور در همین زمینه است. به هر حال ما نهاد نظارتی کم نداریم و آنچه کم داریم اجرا نکردن قوانین خوب است.
- باید در دولت قوانین و ظرفیتهایی ایجاد شود که راههای مشارکت بخش خصوصی واقعی در سرمایهگذاری و اجرای پروژهها فراهم شود.
- کمک به توسعه و اشتغال با کمک دولت در زمینههای فنی و مهندسی در داخل و خارج از کشور لازم است. قوانینی که ما درباره تسهیل صدور خدمات فنی و مهندسی داریم حدود ۱۷-۱۸ سال پیش تصویب شده و با توجه به فضای فعلی دنیا نیاز به تغییراتی دارد که نمایندگان مجلس باید به این مسئله توجه کنند. البته آنها میتوانند روی ظرفیت تشکلهای بخش خصوصی برای اعمال این تغییرات حساب کنند.
- هر سال ۲۵۳ هزار فارغالتحصیل مهندسی در کشور داریم که ۸۰ درصد آنها فارغالتحصیل دانشگاه آزاد هستند. این افراد بخشی از ظرفیت فنی و مهندسی کشور هستند و اگر برای آنها اشتغال ایجاد نشود شرایط نامطلوبی خواهند داشت. امیدوارم قوانینی وضع شود که برای آنها کار ایجاد شود. علاوه بر این درباره بحث بودجه که ریزش آن به اشتغال کشور آسیب میزند اقدامات موثری انجام دهند.
- نحوه پرداخت صکوک هزینههایی را به بخش خصوصی تحمیل میکند که باید با قوانین موضوعهای در مجلس درست شود.
- قوانینی در دستور کار قرار گیرد که به فعالیت موثر فعالان اقتصادی کمک کند. علاوه بر این نمایندگان مجلس باید درباره اجرای قوانین خوبی مانند قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار تاکید و پیگیری داشته باشند.
- قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی نیز قانون بسیار خوبی است که بیشتر مسائل فعالان اقتصادی را پوشش میدهد ولی مجریانی که باید آن را اجرا کنند یا قصد اجرای آن را ندارند یا یا آن را خوب درک نمیکنند، وکلای مجلس باید در این زمینه نیز پیگیر باشند.
- اگر فراکسیون تشکلهای مردم نهاد و بخش خصوصی در مجلس تشکیل شود میتواند ارتباط خوبی با بخش خصوصی برقرار کند.
- نمایندگان مجلس بررسی کنند چرا ظرفیتهای اجرای کامل اصل ۴۴ محقق نمیشود و به جای خصوصیسازی واقعی، نهادهای خصولتی در پرتو عدم رقابت و رانت شکل میگیرند.
- همه نمایندگان باید نماینده مردم و بخش خصوصی باشند و اگر غیر از این باشد آنها وکیلالدوله هستند نه وکیلالرعایا.
مسئول هماهنگی فعالیتهای انتخاباتی در استانها
لازم به ذکر است تا کنون افرادی از ۱۴ استان برای هماهنگی فعالیتهای انتخاباتی در استانها اعلام آمادگی کرده اند که در استان فارس شامل آقایان عطایی و معدلی، در استان چهار محال و بختیاری آقای خلیلزاده، در استان بوشهر آقای محمدحسن اردبیلی، در استان آذربایجان غربی آقای حدادیان، در استان اردبیل آقای عبدالعلیزاده، آقای مصطفیزاده، آقای ثریایی، آقای علیاری و آقای محسنی، در استان مازندران آقای امینیان، در لرستان آقای چوبدار، در همدان آقای شهبازی، در هرمزگان آقای امیرزاده، در استان مرکزی آقای کاویانپور، در استان اصفهان آقای سیفی و در خراسان رضوی آقای امینیان است.