اولین جلسه کارگروه باز آفرینی شهری در شورای هماهنگی تشکلهای مهندسی، حرفه ای، صنفی برگزار گردید.
شورای هماهنگی تشکلهای مهندسی چندی پیش نسبت به دعوت از نمایندگان چند تشکل بزرگ مهندسی جهت بررسی موضوع “بازآفرینی شهری” با توجه به اهمیت ویژه آن در آینده صنعت احداث اقدام نمود.
جناب آقای مهندس یوسف شعبانیان بعنوان نماینده سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران به این کارگروه معرفی شده و در اولین نشست این کارگروه حضور بهم رساندند.
سایر حاضرین در این جلسه: آقایان مهندسین خرم از شورای هماهنگی، مهرداد اشتری از جامعه مهندسان مشاور ایران، فریدون کازرانی و سعید سادات نیا از انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز، سید حسن سید صادق و سید علی اکبر پردستان از انجمن انبوه سازان
موضوع اصلی جلسه اجرایی کردن مصوبه شماره ( 29906/ت54963 ه ) مورخ 10 حرداد 1397 هیات وزیران با عنوان آئین نامه اجرایی برنامه ملی باز آفرینی شهری پایدار که بر اساس لایه مشارکت عمومی خصوصی (ppp) بوده است که در مجلس شورای اسلامی بررسی و در حال تصویب می باشد.
از آنجایی که قدمهای اولیه در این زمینه را جامعه مهندسان مشاور ایران برداشته و جلسات متعدد با نمایندگان مجلس و دولت برگزار کرده و ظاهرا آئین نامه اجرایی نیز تدوین نموده و در حال تکمیل آن می باشند، اطلاعات ذیل از سوی نماینده این تشکل به سایر حاضرین ارائه شده است:
ساخت 400 هزار واحد مسکونی همراه با بخشهای اداری و تجاری متناسب در 62 منطقه شهری در کل کشور در دستور کار دولت قرار دارد که 100 هزار واحد می بایست در قالب مصوبه برنامه ملی باز آفرینی شهری پایدار ساخته شود .
مسئولین دولتی این طرح نیز تمام تلاش خود را در جهت راه اندازی این مصوبه بکار گرفته و قصد اجرایی کردن آن را دارند و از سویی از آنجایی که اجرای چنین طرحی بدون بررسی کامل و در نظر گرفتن همه جوانب می تواند آثار جبران ناپذیری بر جامعه صنعت احداث داشته باشد نقش این گروه و کارگروه بسیار اهمیت دارد.
با عنایت به اینکه این طرح قرار است با سرمایه بخش خصوصی (به استثنای قیمت زمین) در بافت فرسوده اجرایی گردد ، لذا لازم است ساز و کارهای مناسب و مطمئنی برای سرمایه گذاران فراهم شود تا در آینده دچار مشکلات حقوقی و قراردادی نشوند که در دستور کار این کارگروه قرار دارد .
گزارشات تکمیلی و اخبار مرتبط با جلسات آینده این کارگروه به اطلاع کلیه اعضای محترم خواهد رسید.




