برنامه بلندمدت صنعت احداث برای انتخابات مجلس مشخص شد؛
تشکیل فراکسیون بخش خصوصی در مجلس
در روز دوشنبه ۲۳ دی ماه بزرگانی از صنعت احداث در سندیکای شرکتهای ساختمانی گرد آمدند تا درباره انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و رویکرد تشکلهای احداث به این انتخابات تبادل نظر کنند. در این جلسه علاوه بر طرح دیدگاه مدیران سندیکا درباره شرکت در انتخابات مجلس شورای، افرادی که تمایل به ثبت نام در انتخابات مجلس داشتند نقطه نظر خود را درباره نحوه پیگیری مطالبات صنفی در مجلس مطرح کردند. گزیدهای از مطالب مطرح شده به شرح زیر است:
دکتر ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران:
- جلسه حاضر به توصیه بزرگان درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است تا درباره برنامه صنف درباره این انتخابات، و حمایت از کاندیداها به هم اندیشی بپرداریم.
- اساسا سندیکا به خاطر شان و جایگاه خود که یک نهاد مردمی و مهندسی بوده در این حوزهها ورود نکرده است اما در بحث انتخابات مجلس، و از آنجایی که بودجه و بودجه عمرانی مستقیما در کار ساخت و ساز تاثیر داشته است یکی از دغدغهها این بوده که ما بتوانیم تاثیر بیشتری روی کسانی که مسئول قانونگذاری در مجلس هستند بگذاریم.
- اگرچه ما معتقدیم شرایط پیمانکاری کشور سخت است، اگرچه ما معتقدیم با فعالیت بیشتر میتوان شرایط بهتری فراهم کرد، اگرچه ما معتقدیم قانون خوب کم نداریم، اگرچه ما معتقدیم تلاش ما به میزان لازم قدر نهاده نمیشود اما چه کنیم که به جز تلاش در راه آبادانی کشور هدفی را برنگزیدهایم.
- تقاضای ما از دوستانی که در کسوت قانونگذاری یا اجرای قانون هستند این است که به بخش مهندسی به عنوان مهمترین بخش اشتغالزای کشور توجه کنند.
- سندیکا در نظر دارد از افراد متخصص حمایت کند چرا که ما معتقدیم ورود افراد کارشناس به مجلس شورای اسلامی نسبت به ورود افراد صرفا سیاسی نتایج بهتری در بردارد.
مهندس بیژن سعیدآبادی نائب رئیس هیات مدیره سندیکا:
- پول یکی از ابزارهایی است که میتواند محیط کسب و کار را تحریک کند و از این وضعیت در آورد. اما مشکلات ما بیشتر از این امر ناشی میشود که از منابع موجود استفاده درست نمی¬کنیم که دلایل آن باید بررسی شود.
- سازمانهای ما به مناسبت نوع فعالیت خود فرایندهایی را دنبال میکنند اما به ساختارهای سرمایهگذاری ورود پیدا میکنیم فرایندهای دیگری لازم است که در ساختارهای ما وجود خارجی ندارد.
- دو مانع اصلی و درونی در ساختار شرکتهای پیمانکاری وجود دارد. یکی این که شرکتها اساسا نگاه کوتاه مدت دارند که باید به نگاههای بلند مدت تبدیل شود و دیگر این که ساختارهای درونی ما نیازمند سرمایهگذاری، استقرار فرایندهای جدید و ایجاد ساختار مناسب در محیط کسب و کار جدید است.
- ناگزیریم که در قالب کنسرسیوم یا مشارکت جمع شویم تا توان سرمایه گذاری برای ایجاد و استقرار ساختار مناسب برای قبول مسئولیت های بیشتر، توزیع ریسک و حضور در سرمایه گذاری پروژهها به طور مستقل یا در مشارکت با دولت را فراهم کنیم.
- مادامی که رویکرد دولت تغییر نیابد و منابع انسانی را با منابع نفتی جایگزین نکند احساس خوبی در بخش خصوصی به وجود نخواهد آمد و فعالان این بخش احساس خواهند کرد درآمد دولت کم شده که به مردم اقبال نشان داده و اگر درآمد دولت بالا برود این اقبال از بین میرود. و لذا برنامه های توسعه بنگاهها بلند مدت نبوده و بصورت پایدار شکل نخواهد گرفت.
مهندس علیرضا ناصر معدلی عضو شورای عالی سندیکا:
- تاریخ ۷۰-۸۰ ساله جدید دنیا نشان میدهد سرنوشت بخش دولتی در سرتاسر دنیا فساد، رکود، بیکاری و در نهایت فروپاشی است. رکود حاضر نیز تبعات اقتصاد دولتی است.
- طبق فرمایش امام راحل مجلس در راس امور است. انتخابات مجلس نزدیک است. آقای دکتر گلابتونچی عنوان کرد سندیکا تا کنون وارد این مسائل نشده است که به نظر من نتیجه همین وارد نشدنها قدرت گرفتن اقتصاد دولتی است.
- باید افرادی که عاشق مملکت هستند و به تبعات اقتصاد دولتی واقف هستند به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند.
- تعدادی از پیشکسوتان صنف در زادگاه خود -که در آن کار کردهاند یا حق آب و گل دارند- برای رفتن به مجلس شورای اسلامی یا فرستادن نمایندگان صنعت احداث به مجلس فعالیت انتخاباتی کنند تا قوانینی که به نفع مملکت است و مقام رهبری نیز حامی آن است وضع شود.
دکتر حمیدرضا سیفی دبیرکل کعاصکا و کاندیدای مجلس شورای اسلامی:
- بخش خصوصی هنوز خود را باور نکرده است و اگر به خودباوری نرسد نمیتواند در عالم اشکال شکلی که میخواهد نقش بزند.
- تا زمانی که بخش خصوصی این کشور دارد راه خود را میرود و مدام به پروژه و مناقصه و فرایندهای اقتصادی توجه دارد و به زیرساخت کشور توجه ندارد این کشور ساخته نخواهد شد وی
- مجلس شورای اسلامی یک جایگاه ریلگذاری دارد. اگر برای پروژهای که اجرا میشود طراح و ناظر درستی وجود نداشته باشد پیمانکار هر کاری کند دچار مشکل خواهد شد و آن پروژه به نتیجه نخواهد رسید.
آقای افشین شیرزاد دبیر شورای شرکای راهبردی سازمان تامین اجتماعی و کاندیدای مجلس شورای اسلامی:
- نمایندگانی که به مجلس راه پیدا میکنند ساز و کار آن را بدانند، و کشور خود را دوست داشته باشند.
- یک نماینده به تنهایی نمیتواند تاثیرگذار باشد و لازم است گروهی از نمایندگان هم رای منافع کارگران و کارفرمایان را دنبال کنند.
- به نظر من پیگیری و به نتیجه رساندن یک کار کوچک در راستای منافع کارفرمایان اهمیت بیشتری نسبت به طرحها و تئوریهای بزرگی دارد که بینتیجه میماند.
مهندس نادر عطایی رئیس هیات مدیره کانون کارآفرینان توسعهگرا:
- تشکلها مصرانه و با پشتکار تلاش کنند تا در تمام استانهای کشور افراد متعهد، کاردان، ملی و وطنپرست به مجلس راه پیدا کنند تا با همت آنها تولید به وجود آید و مملکت ساخته شود.
- در حال حاضر کشور ما با کارهای کاذب اداره میشود و افراد به جای این که کار سازندگی انجام دهند به مسافرکشی و دست به دست کردن کالا روی آوردهاند در حالی که همین افراد اگر ۴ سال در یک کارگاه کار کنند به تکنیسین تبدیل میشوند و میتوانند مملکت خود را بسازند.
- دولت ما نمیخواهد بدهکار باشد در حالی که بزرگترین بدهکار بانکی جهان دولت آمریکا است. وقتی دولتی نخواهد بدهکار شود در واقع نمیخواهد مملکت را بسازد.
- یکی از نتایج دخالت نکردن تشکلهای مردمی در تصمیمگیریهای کلان این است که شرکتها یکی پس از دیگری از بین میروند. سازندگان کشور در حالی کشور را میسازند که صدای تیشه از همه جا به گوش میرسد، و این تیشه در دست کسانی است که مایحتاج مردم را ۱۰ دست میچرخانند و گرانی به وجود میآورند.
دکتر سید مجید موسویان عضو هیات مدیره شرکت شهرسازی و خانهسازی باغمیشه و کاندیداسی مجلس:
- برای حمایت از افرادی که میخواهند نماینده مجلس شوند معیارهایی مانند نگاه آنها به بخش خصوصی و سابقه اجرایی آنها اهمیت دارد.
- واقعیت این است که جای مجموعه فعالان صنعت ساختمان در مجلس شورای اسلامی خالی است در حالی که مجلس جای افراد با تجربه و متخصص است.
آقای رشتنوکاندیدای مجلش شورای اسلامی:
- خصوصی از شرکت در انتخابات پرهیز میکنند اما وقتی مجلس تشکیل میشود بیشترین کسانی که از تصمیمات آن صدمه میبینند همین شرکتها هستند
- فعالان بخش خصوصی که همواره به دنبال بهرهوری بودهاند از تصمیمات مسئولانی که به دنبال بهرهوری نبودهاند صدمه دیده است.
- ۳۰ هزار شرکت عمرانی در کشور وجود دارد که ۹۷ درصد آنها پایه ۵ هستند و توان قوانین دست و پاگیر مالیاتی و تامین اجتماعی را ندارند.
مهندس محمود مصطفیزاده عضو هیات مدیره سندیکا:
- ما بخش خصوصی به بخشی میگوییم که فعال آن سود داناییهایش را خودش ببرد و ضرر ندانمکاریهایش را از جیب خود بپردازد. در این مملکت مخصوصا از دوران آقای احمدینژاد یک بخش دیگر اضافه شده و اگرچه بعضی آن را خصولتی و برخی عمومی مینامند اما اینها همه بخش دولتی هستند که سود و زیان آنها به جیب مدیران آنها ربط ندارد.
- بخش خصوصی در سهام تعریف نمیشود، تعریف بخش خصوصی در نوع مدیریت آن است. در هیچ کجای دنیا شما مالک را نمیشناسید، مدیر است که مدیریت میکند و اگر نتواند سود بنگاه خود را به نقطه معقول برساند عوض میشود.
مهندس محمد عطاردیان عضو هیات مدیره سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران:
- یک نفر به تنهایی در مجلس کاری از پیش نمیبرد و در فضای مجلس حل میشود، باید برای فرستادن گروهی از افراد متخصص به مجلس تلاش کنیم تا بتوانیم در مجلس شورای اسلامی فراکسیون بخش خصوصی را تشکیل دهیم.
- تجربه تاریخی نشان میدهد دکتر مصدق با فراکسیونی ۸ نفره نفت را ملی کرد، تجربهای که میتواند راهنمای ما در این مسیر باشد.
شرح گزارش در ماهنامه پیام آبادگران منتشر خواهد شد.
جهت مشاهده گزارش تصویری رویداد مذکور کلیک فرمایید.