در دوره آموزشی مدیریت ادعا و دعاوی پیمانکاری مطرح شد:
ادعا یک موضوع مدیریتی در کل چرخه عمر پروژه است
اولین جلسه از دوره آموزشی دو روزه «مدیریت ادعا و دعاوی پیمانکاری» روز شنبه ۳ آذر ماه در سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران برگزار شد. مدرس این دوره آموزشی، دکتر ایرج گلابتونچی، دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران بود که با تشریح مباحثی در زمینه لزوم طرح دعوی، تفاوت دعوی و اختلاف، انواع دعوی، چگونگی ایجاد دعوی، چگونگی طرح دعوی، مدیریت دعوی، و چالش های طرح دعوی در نمونه قراردادهای داخلی و بین المللی، تاکید کرد:«ادعا یک موضوع مدیریتی است که فرایند بررسی و اتخاذ تصمیم درباره آن نیاز به مدیریت کارآمد و موثر در کل چرخه عمر پروژه دارد. برای اطمینان از موفقیت یک پروژه، مدیریت پیشگیرانه مسائل احتمالی، طرح دعاوی درست و کارآمد، و اجتناب از دعاوی بیمورد ضروری است. »
در بخش آغازین این دوره آموزشی، دکتر ایرج گلابتونچی، دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران ضمن خیر مقدم به حاضران عنوان کرد: طرح دعوی در قراردادهای پیمانکاری با چالش های زیادی روبرو است و معمولا با پاسخ خوبی از طرف مقابل(کارفرما) روبرو نمیشود. ادعاهای ساخت و ساز(Construction claims) در اغلب موارد یک معضل در نظر گرفته می شود و تلاش می شود از آن اجتناب گرد اما واقعیت این است که کار کردن درست و اصولی در پروژه های ساختمانی، بدون «طرح دعوی» ممکن نیست.
وی افزود: پروژه های ساختمانی به ندرت و به طور کامل مطابق قرارداد اولیه یا مبانی و مبلغ مندرج در قرارداد اولیه، اجرا میشوند، حتی ممکن است کارهایی اضافی توسط کارفرما از پیمانکار درخواست شود، یا مسائل یا مواردی فراتر از شرایط قراردادی، در اجرای پروژه بروز نماید که همین امر میتواند خواستگاه ادعا باشد. اولین موارد طرح دعوی از تفسیر در قرارداد و طرح مطالبات جدید آغاز می شود و با مواردی مانند تغییر در زمان یا تغییر در هزینه پروژه ادامه می یابد.
ایشان با بیان اینکه قراردادهای ساخت و ساز، قراردادهایی الزامآور، دقیق و جامع هستند، تصریح کرد: رواج مسائلی مانند ادعا و حتی اختلاف در قراردادهای ساخت و ساز به دلیل پیچیدگی پروژهها است که پتانسیل وقوع حوادث غیر قابل پیشبینی را بالا می برد. اگر همه طرف های قرارداد به این سطح از آگاهی برسند که «پیمانکار زبده پیمانکاری است که اقدام به طرح دعوی می کند»، تلاش میکنند با ارائه پاسخ درست و به موقع، از تبدیل دعاوی طرح شده به اختلاف یا دعاوی حقوقی جلوگیری کنند.
وی افزود: همان گونه که رسیدگی به موقع و کارآمد به دعوی می تواند برای طرفین قرارداد نتیجه ای برد-برد به همراه داشته باشد، بی توجهی به دعوی نیز می تواند آنها را تبدیل به اختلافی(dispute) پرهزینه نماید. با اتخاذ رویکردی سنجیده برای حل و فصل زودهنگام دعوی است که میتوان هزینه های مرتبط با اختلاف طولانی مدت را کاهش داد.
در ادامه این جلسه دکتر گلابتونچی به تشریح موضوعاتی مانند تفاوت ادعا و اختلاف، دلایل ایجاد دعاوی و اختلاف ها، راهبردهای جلوگیری از طرح دعوی و اختلاف، انواع دعاوی و مدیریت ادعا پرداخت، و تصریح نمود: ادعا یک موضوع مدیریتی است که فرایند بررسی و اتخاذ تصمیم درباره آن نیاز به مدیریت کارآمد و موثر در کل چرخه عمر پروژه دارد. مدیریت ادعا فرایندی اجتناب ناپذیر برای موفقیت پروژه است. برای اطمینان از موفقیت یک پروژه، مدیریت پیشگیرانه مسائل احتمالی، طرح دعاوی درست و کارآمد، و اجتناب از دعاوی بیمورد ضروری است.
دبیر سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران، در بخش پایانی این جلسه نمونههایی از طرح دعاوی در قراردادهای داخلی و بین المللی ارائه داد و عنوان نمود: در فیدیک حق طرح دعوی به رسمیت ناخته شده و موارد مربوط به آن ذکر شده است. در اغلب ترمهای بین المللی تاکید میشود که باید ظرف ۴۵ روز مسئله ایجاد شده در پروژه حال شود وگرنه مسائل مشمول مرور زمان شده و نردبان تشدید درگیری ایجاد می شود.
لازم به ذکر است این دوره آموزشی که جلسه دوم آن روز شنبه ۱۰ آذر ماه برگزار خواهد شد، با بخش پرسش و پاسخ به پایان رسید.