بخشنامه سازمان برنامه و بودجه کشور با موضوع “دستورالعمل نحوه جبران آثار ناشی از شیوع بیماری کرونا”
تاریخ ابلاغ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
شماره: ۱۴۰۰/۲۱۶۹۹۷
دریافت فایل بخشنامه
دستورالعمل نحوه جبران آثار ناشی از شیوع بیماری کرونا
به موجب بند “ج” لایحه قانونی اصلاح تبصره ۸۰ قانون بودجه سال ۱۳۵۶ کل کشور (مصوب سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب)، به استناد آیین نامه نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور (مصوبه هیات وزیران به شمراه ۲۵۲۵۴/ت ۵۷۶۹۷ هـ مورخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۸)، ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه و ماده ۳۴ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور، این دستورالعمل که به تصویب شورای عالی فنی کشور رسیده است، به منظور جبران آثار ناشی از شیوع بیماری کرونا (کووید ۱۹) بابت رعایت پروتکلهای بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قراردادها یا پیمانهای ریالی که در دامنه کاربرد آیین نامه نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور (ماده ۳ آیین نامه مذکور) تعریف گردیده و آخرین مهلت ارائه پیشنهاد قیمت از سوی پیمانکار (منظور از پیمانکار در این دستورالعمل شامل پیمانکاران از قبیل پیمانکاران سه عاملی، طرح و ساخت و بهره برداران، تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات می باشد) و یا مشاور قبل از تاریخ ۱ اسفند ۱۳۹۸ (و قراردادهای خدمات مشاوره ای که به روش تعرفه تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ منعقد شده باشند)، بوده است، به شرح زیر در ۳ صفحه ابلاغ می گردد تا راهنمای عمل دستگاه های اجرایی و کارفرمایان مربوط برای پرداخت مبالغ جبرانی ناشی از شیوع بیماری کرونا در کارکردهای ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ قرار گیرد.
ماده۱- قراردادهایی که موضوع آن خرید تجهیزات و مصالح می باشد در صورتی که فروشنده طرف قرارداد، سازنده تجهیزات و مصالح آن موضوع قرارداد نباشد، مشمول این دستورالعمل نمی باشند.
ماده ۲- کلیه اشخاص حقوقی که جز کارفرمایان مشمول این دستورالعمل نمی باشند، در صورت ابلاغ مقام دارای اختیار، امکان استفاده از ضوابط این دستورالعمل را خواهند داشت.
ماده ۳- تطویل مدت پیمان (یا قرارداد) ناشی از شیوع بیماری کرونا در قالب این دستورالعمل قابل رسیدگی نبوده و تمدید مجاز مطابق مفاد پیمان (یا قرارداد) منعقده توسط کارفرما مورد بررسی قرارگیرد.
ماده ۴- چنانچه بر اساس مستندات، گزارشهای کارگاهی و سایر اسناد و مدارک پیمان، برای یک بازه زمانی مشخص، عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا توسط پیمانکار، مشخص گردد، یا از طرف نهادهای زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پیمانکار تذکر عدم رعایت پروتکلهای مربطوه ابلاغ شده باشد، استفاده از مفاد این دستورالعمل به منظور پرداخت مبلغ جبرانی کارکرد آن بازه زمانی مجاز نمی باشد.
ماده ۵- درکارهای پیمانکاری مبلغ ناخالص کارکرد صورت وضعیتهای موقت و قطعی (تعدیل و مابه التفاوت) مشمول دریافت مبلغ جبرانی می شود و در کارهای مشاوره، مفاد این دستورالعمل به صورتحسابهای موقت و قطعی اعمال میشود.
تبصره ۱- مبلغ جبرانی محاسبه شده برای هر صورت وضعیت کارکرد پیمانکار یا صورتحساب مشاور، در همان صورت وضعیت کارکرد پیمانکار یا صورتحساب مشاور به صورت یک ردیف مجزا درج میشود. همچنین، مبالغ جبرانی محاسبه شده برای صورت وضعیت های پرداخت شده در یک صورت حساب جداگانه درج میگردد.
تبصره ۲- در دوره تاخیرات غیرمجاز، مبالغ جبرانی محاسبه شده طبق این دستورالعمل، به میزان ۵۰ درصد کاهش می یابد.
ماده ۶- در پیمانهایی که پرداخت صورت وضعیت کارکرد بر اساس رشته ی فهرست بهای پایه صورت میگیرد، مبلغ جبرانی از حاصلضرب مبلغ ناخالص کارکرد دوره مربوطه در هر رشته فهرست بها در ضرایب متناظر (مندرج در جدول شماره یک) محاسبه می گردد.
تبصره: اقلام بهداشتی برای پرسنل نظارت کارگاهی در کارگاه توسط پیمانکار و مشابه نفرات پیمانکار تامین میگردد و هزینه مربوطه در ضرایب جبرانی پیمانکار لحاظ شده و پرداختی از این بابت به مهندس مشاور انجام نخواهد شد.
ماده ۷- در پیمانهای منعقده بر اساس ضوابط بخشنامه شماره ۱۰۰/۱۴۲۸۲۵ مورخ ۱۳۸۵/۰۸/۲۴ با موضوع “انعقاد پیمان با نرخ مترمربع زیربنا” و پیمانهای منعقده بر اساس ضوابط بخشنامه شماره ۱۰۰/۶۴۰۵ موره ۱۳۸۹/۲/۴ با موضوع “انعقاد پیمان اجرای کارهای ساختمانی به صورت سرجمع” در هر صورت وضعیت کارکرد، ضریب مربوط به فهرستی که بیشترین وزن را در کارکرد آن صورت وضعیت دارد ملاک عمل خواهد بود.
ماده ۸- در پیمانهای منعقده بر اساس ضوابط بخشنامه شماره ۹۶/۱۲۹۹۱۸۸ مورخ ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ با موضوع “انعقاد پیمان اجرای کارهای ساختمانی به صورت سرجمع” فهرست بهای تعیین شده برای هر فعالیت در جدول ساختار شکست کار، ملاک ضرایب جبرانی خواهد بود.
ماده ۹- در سایر پیمانهایی که برآورد یا پرداخت هزینه آنها بر اساس فهرست های بهای واحد پایه انجام نگرفته است (از قبیل پیمانهای طرح و ساخت صنعتی و غیرصنعتی)، ابتدا دستگاه اجرایی بر اساس نوع عملیات موضوع پیمان، جدول مشابهت سازی با فهرست بهای واحد پایه در رشته های مختلف را تعیین نماید. پس از تعیین وزن مشابهت درصدی عملیات موضوع پیمان با رشته های مختلف با استفاده از جدول مشابهت سازی تهیه شده و ضرایب مندرج در جدول شماره یک مبالغ جبرانی محاسبه میگردد.
ماده ۱۰- ضریب جبرانی مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه، برابر با میانگین ضریب فهرست بهای واحد پایه منضم به پیمان و فهرست بهای ابنیه می باشد و در پیمانهایی که بیش از یک فهرست بهای واحد پایه مبنای تهیه برآورد باشد، ضریب مربوط به فهرستی که بالاترین برآورد را دارا است مورد استفاده در رابطه بالا خواهد بود.
ماده ۱۱- مبالغ جبرانی حاصل از این دستورالعمل در پیمانهایی که بر اساس ضوابط پیمان مورد تسویه حساب نهایی قرار نگرفته است، در صورت درخواست پیمانکار قابل پرداخت می باشد.
ماده ۱۲- مبالغ پرداختی مرتبط با هزینه های تعلیق یا نگهداری کارگاه (ناشی از تعطیلی کار طبق ضوابط پیمان) مشمول این دستورالعمل نمی باشد.
ماده ۱۳- در قراردادهای خدمات مشاوره اعم از خدمات مشاوره مطالعات و طراحی، مدیریت طرح، نظارت (به جز نظارت فنی کارگاهی)، ژئوتکنیک، آزمایشگاه و ژئوفیریک ضرایب مندرج در جدول شماره یک به مبلغ ناخالص صورتحساب مهندس مشاور یا حق الزحمه تایید شده وی اعمال می شود.
ماده ۱۴- در محاسبه مبالغ جبرانی موضوع این دستورالعمل، کارکرد فصول ۱۷، ۱۶، ۱۵ و ۱۸ از فهرست بهای رشته خطوط انتقال آب، کارکرد فصول ۱۲، ۱۳ و ۱۴ از فهرست بهای رشته شبکه توزیع آب و کارکرد فصول ۱۸، ۱۷، ۱۵، ۱۴ و ۱۹ از فهرست بهای رشته شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب لحاظ نمی گردد.
با سلام
آیا برای صورت وضعیت های منفی ،ضرایب جبرانی اعمال میشود.؟
در بخشنامه شماره ۱۴۰۰-۲۱۶۹۹۷ مورخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ موضوع دستورالعمل نحوه جبران آثار ناشی از شیوع بیماری کرونا هیچگونه پیش بینی در اینمورد بعمل نیامده است بنابراین اقدامی در اینمورد انجام نمیگیرد.
حال چنانچه اظهار نظری از نظام فنی و اجرایی در ارتباط با موضوع دریافت گردد، مراتب آن از طریق سایت سندیکا و کانال ارتباطی اعلام خواهد شد.
برای کارکرد اولین صورت وضعیت چطور باید محاسبه کرد؟
دوست گرامی برای این موضوع میتوانید با کارشناسان ما در دفتر فنی سندیکا ارتباط برقرار نمایید.