در گفتگو با مدیرعامل شرکت ناودیس راه مطرح شد:
مزایای روسازی بتنی نسبت به روسازی آسفالتی
روسازی بتنی سابقه انگشت شمار و محدودی در ایران دارد و اغلب در مورد باند، تاکسی وی و عوامل پروازی فرودگاه ها استفاده شده است. اولین تجربه این روش در پروژه های راهسازی مربوط به آزادراه تهران-شمال بود که شرکت ناودیس راه به عنوان یکی از پیمانکاران حاضر در قطعه اول، اجرای بخشی از آن را بر عهده گرفت.
مدیرعامل شرکت ناودیس راه در گفتگو با خبرنگار سندیکا و با اشاره به روند اجرای روسازی بتنی در آزادراه تهران شمال عنوان کرد: بعد از این که اجرای منطقه یک آزادراه تهران- شمال در سال ۱۳۹۴ به شرکتهای ایرانی واگذار گردید، مدیران شرکت احداث آزادراه تصمیم گرفتند با توجه به مزایای روسازی بتنی، منطقه یک آزادراه تهران-شمال را با روسازی بتنی اجرا کنند. این درحالی بود که در ایران تجهیزات و ماشینآلات مربوطه، دانش فنی و نیروی انسانی ماهر برای این کار وجود نداشت.
وی افزود: روسازی بتنی آزادراه تهران- شمال را بنیاد مستضعفان به شرکت ملی ساختمان واگذار نمود و برای این کار فینیشر و تجهیزات مربوطه از شرکت ویرتگن آلمان وارد شد. پس از مدتی و طی مناقصه ای که بنیاد برگزار کرد ۱۴ کیلومتر از کار روسازی به شرکت ناودیس راه واگذار گردید. شرکت نیز با تجهیز ماشین آلات و آموزش نیروی انسانی موفق به انجام آن شد.
رئیس هیات مدیره شرکت ناودیس راه با اشاره به مزایای روسازی بتنی نسبت به روسازی آسفالتی عنوان کرد: عمر مفید روسازی بتنی در مقایسه با آسفالت خیلی بیشتر است. جاده هایی با روسازی بتنی در دنیا وجود دارد که نزدیک به ۷۰ سال عمر دارند از جمله جاده بین ایالتی San Bernandino Valley در کالیفرنیا که در حال بهره برداری می باشد. علاوه بر اینکه هزینه های تعمیر و نگهداری روسازی بتنی به مراتب از روسازی آسفالتی پایین تر می باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر کارخانه های تولید سیمان با ۲۰ الی ۳۰ درصد ظرفیت کار میکنند. با توجه به قیمت پایین سیمان این ماده میتواند جایگزین قیر در روسازی راه ها گردد و با صادرات قیر به عنوان یک فراورده نفتی، ارزآوری قابل توجهی برای کشور حاصل شود. همچنین جایگزینی قیر با سیمان در روسازی جاده ها منجر به کاهش آلایندگی های زیست محیطی میگردد.
مدیرعامل ناودیس راه تاکید کرد: با توجه به رنگ روشن بتن، روسازی بتنی منجر به دید بهتر در شب و افزایش ایمنی میگردد. علاوه بر اینکه در مناطق کوهستانی و جاده های با شیب زیاد در مقابل تردد وسایل نقلیه سنگین، روسازی بتنی دوام بیشتری دارد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد شرکت های توانمند ایرانی با حمایت وزارت راه و شهرسازی از روسازی بتنی در اجرای پروژه های راه و آزادراه بهره مند شوند.