با توجه به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دولت و کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی ایران و حضور نمایندگان سندیکا در این جلسات و در فرآیند بررسی لایحه و با توجه به تدوین متن کمیسیون اقتصادی مجلس، با بررسی تطبیقی این متن و قانون فعلی، نظرات و پیشنهادات سندیکای شرکتهای ساختمانی در قالب نامه ای بصورت رسمی به ریاست محترم کمیسیون اقتصادی مجلی جناب آقای الیاس حضرتی ارسال گردید.
حضور گرامی جناب آقای الیاس حضرتی
ریاست محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران
موضوع: لایحه مالیات بر ارزش افزوده (دریافت پیوست-پیشنهادات سندیکا)
با سلام؛ احتراماً، به استحضار میرساند در مقاطع مختلف بررسی لایحه در دولت و کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی ایران نظرات سندیکا اعلام گردیده و با بررسی تطبیقی متن کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با قانون فعلی، نکات ذیل بعنوان نظرات اصلاحی جهت اصلاح در متن تدوین شده کمیسیون اقتصادی به حضور اعلام می گردد.
۱- عدم تعیین مدت زمان رسیدگی به اظهار نامه های مالیاتی مودیان.
برای رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی مودیان زمان تعیین نشده است لذا پیشنهاد می گردد در متن لایحه ماده ای برای این موضوع در نظر گرفته شود.
متن پیشنهادی: ” اداره امور مالیات برارزش افزوده مکلف است اظهارنامه مودیان مالیاتی (ثبت شده در سامانه)را ظرف دوسال از تاریخ انقضای تسلیم اظهارنامه رسیدگی نماید. مؤدیان مشمول مالیات موضوع این قانون مکلفند دفاتر قانونی، صورتحسابها،و سایر فرم های مربوط ماشین های صندوق و یا سایر وسایل و روشهای نگهداری اسناد و مدارک (اعم از الکترونیکی و غیر الکترونیکی ) که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می کند را به مدت ۵ سال (مطابق مقررات قانون مالیات های مستقیم) نگهداری نمایند و در صورت مراجعه مأموران مالیاتی به آنان ارائه نمایند.”
۲- عدم تعیین تکلیف برای مشارکتهای مدنی اشخاص حقوقی
برای مشارکتهای مدنی که طرفین مشارکت، اشخاص حقوقی میباشند تعیین تکلیف نشده است ضرورت دارد یک ماده یا بند در این خصوص اضافه شود که پیشنهاد می گردد بند ۹ بخشنامه شماره ۱۳۳/۹۷/الف مورخ ۲۷/۰۹/۱۳۹۷ سازمان امورمالیاتی عیناً درج گردد.(متن در جدول پیوست)
۳- در ماده ۱۰ متن تهیه شده کمیسیون اقتصادی مجلس برای صدور خدمات به مناطق آزاد تعیین تکلیف نشده است که پیشنهاد می گردد این ماده بشرح ذیل اصلاح گردد.
ماده ۱۰- موارد زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات و عوارض خرید نهاده های آن ها مسترد می شود:
الف: صادرات کالاها و خدمات به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری – صنعتی از طریق مبادی خروجی رسمی معاف می باشد.
در مورد (صادرات کالا) با ارائه پروانه سبز گمرکی صادره توسط گمرک یا برگ خروجی
درمورد(صادرات خدمات) به مناطق آزاد تجاری با ارائه اصل قرارداد و به خارج از کشور با ارائه قرارداد مربوط و گواهی انجام کار که به تایید نزدیکترین نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد رسیده باشد ….
۴- در متن تدوین شده جرایم در نظر گرفته در بند ب ماده ۳۶ با تخلفات از این قانون تطابق نداشته و لازم است جرائم این بند اصلاح شود.در بند ب این ماده با عنایت به امکان سهوی بودن بودن جرائم سنگین می باشد که لازم است این جرائم بشرح اصلاح ذیل تقلیل یابد.
ب) کتمان معامله، بیش اظهاری یا کم اظهاری، ثبت معامله خود به نام غیر یا معامله غیر به نام خود، استناد به اسناد صوری و هر عمل دیگری که به کم اظهاری مالیات یا استرداد غیر واقعی منجر شود: ۵۰% مالیات پرداخت نشده، و در صورت تکرار تخلف قبل از دو سال ، ۱۰۰درصد مالیات پرداخت نشده.
با توضیحات فوق و با اشاره به جلسات کارشناسی و گزارشات متعدد انتظار داریم که در لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده نظرات بخش خصوصی بعنوان مودیانی که در اجرای قانون آزمایشی مستقیماً دخیل بودند مورد عنایت قرارگیرد تا قانونی جامع و کامل تدوین و به اجرا درآید. نظرات اصلاحی و پیشنهادات در جدول تطبیقی پیوست می باشد.
پیشاپیش از دستور مساعدی که صادر می فرمائید سپاسگزاری می نماید.
با تقدیم احترام
بهمن دادمان / رئیس هیات مدیره