ابهامات شناسایی درآمد در شرکت های پیمانکاری
در دومین جلسه دوره آموزشی حسابداری جامع پیمانکاری مطرح شد:
- شناسایی درآمد سلیقهای نیست
- ابهامات شناسایی درآمد در شرکت های پیمانکاری
دومین جلسه از دوره سه روزه حسابداری جامع پیمانکاری روز سه شنبه ۲۳ مرداد ماه در سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران برگزار شد. در این جلسه که با حضور حسابداران، مدیران و کارشناسان مالی شرکتهای عضو سندیکا برگزار شد، آقای ایمان گنجی نژاد، حسابدار رسمی و مشاور رسمی مالیاتی، در زمینه نحوه محاسبه درصد پیشرفت کار، و چگونگی ثبت هزینه های مناقصه در اسناد حسابداری توضیحاتی ارائه داد.
ایمان گنجینژاد، حسابدار رسمی پذیرفته شده مشاوران مالیاتی، در آغاز دومین جلسه از دوره سه روزه آموزشی «حسابداری جامع پیمانکاری بر اساس استانداردهای حسابداری» عنوان کرد: بحث شناسایی درآمد در شرکتهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و نمیتوان با آن برخورد سلیقهای داشت. با این که زمان شناسایی درآمد و میزان آن بسیار مهم است، در اغلب شرکتهای پیمانکاری مبهم بودن این دو موضوع چالشهایی را ایجاد میکند. این ابهام ناشی از ماهیت و تفاوت روند کار در حرفه پیمانکاری است. از آنجایی که نوع کار پیمانکاری و شناسایی درآمد در این شرکتها متفاوت از سایر حرفهها است، نباید صورت وضعیت تائید شده را معادل با درآمد در نظر گرفت.
گنجینژاد تاکید کرد: در بند ۲۱ استاندارد حسابداری شماره ۹ تصریح شده زمانی که ماحصل قرارداد مشخص نیست، درآمد باید به اندازه مخارج قابل بازیافت شناسایی شود. به عبارتی از روش «سود صفر» استفاده گردد. البته در صورت استفاده از روش درصد پیشرفت کار، داشتن اطلاعاتی مانند مخارج انباشته انجام شده، و مخارج برآوردی لازم است. موضوعاتی مانند هزینه تامین مالی و هزینه تسعیر را نمیتوان در زمان محاسبه درصد پیشرفت کار لحاظ کرد و لازم است این دو موضوع در بخش سایر هزینه ها و قیمت تمام شده گنجانده شوند.
وی افزود: در برخی از کتابهای حسابداری، برای محاسبه درصد پیشرفت کار، مصالح پای کار را از مخارج انباشته شده کم میکنند، بنابراین بهتر است پیمانکاران مصالح بلااستفاده را از پای کار به انبار منتقل کنند.
گنجینژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه ثبت هزینههای مربوط به مناقصه در اسناد حسابداری عنوان کرد: عموما شرایطی پیش میآید که مخارج شرکت در مناقصه در پایان سال محقق شده اما برگزاری مناقصه در سال آینده صورت میگیرد، در چنین شرایطی بهتر است پیمانکاران در صورت اطمینان از برنده شدن در مناقصه، هزینههای آن را ذیل عنوان «پیمان در جریان» قرار دهند. اگر پیمانکاری این مخارج را در سود و زیان سال جاری ثبت کرد و در مناقصه برنده شد، دیگر حق اصلاح اشتباه و تعدیل سنواتی را ندارد.
وی افزود: در مراحل مختلف مناقصه، پیمانکاران هزینه هایی انجام میدهند، یا مبالغی دریافت میکنند که لازم است به شکلی نظاممند در اسناد حسابداری ثبت شود. یکی از این موارد در زمینه پیش پرداخت است که در اسناد حسابداری پیمانکاران به عنوان پیش دریافت ثبت میشود و به مرور زمان در صورت وضعیت ها مستهلک میگردد.
گنجی نژاد در ادامه این جلسه با ارائه مثالهای متعدد در زمینه نحوه محاسبه درصد پیشرفت کار و سایر موارد حسابداری به سوال حاضران در زمینه مباحث مطرح شده پاسخ داد.