امیرمحمود غفاری معاون برنامه ریزی و منابع وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: تامین منابع ۱۶ طرح ریلی و بندری از طریق فاینانس خارجی
معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه بابت استفاده از ظرفیت فاینانس خارجی در اجرا و تکمیل پروژههای ذکر شده و برنامهریزیهای در دست اقدام در این خصوص اظهار داشت: جهت تأمین منابع مالی پروژهها به روش فاینانس خارجی ( EPC+F) در حوزه ریل، بندر، قطارهای برقی و شهرهای جدید درحال حاضر ۱۶ پروژه از طریق فاینانس خارجی (ماده ۶۲ قانون محاسبات عمومی) در دست پیگیری است.
وی افزود: در این خصوص برای ۱۳ طرح ریلی به شرح تامین ۱۵ درصد سهم کارفرما (دولت) مربوط به فایناس خارجی از محل صندوق توسعه ملی تصویب شده که فرآیند فاینانس این طرحها در دست اجرا قرار دارد.
وی ادامه داد: این ۱۳ طرح ریلی شامل طرح برقی راه آهن تهران ـ مشهد، برقی کردن راه آهن گرمسار ـ اینچه برون، تدارک ۱۵ دستگاه لکوموتیو جرثقیل ۱۲۰ تنی، احداث راه آهن رشت- آستارا و احداث راه آهن رشت- انزلی، احداث راهآهن شیراز- بوشهر، احداث راهآهن کرمانشاه – خسروی، احداث راهآهن همدان – سنندج، احداث راهآهن حومه کلانشهر مشهد به شهر جدید گلبهار، بازسازی و ضمانت عملکرد ۳۶ دستگاه ماشینآلات ماشینی ریلی، احداث خط ۲ مترو تبریز، تأمین۶۳۰ دستگاه واگن مترویی شهر تهران، احداث خط ۶ مترو تهران، احداث خط ۷ مترو تهران و احداث راهآهن مشهد – بجنورد – گرگان هستند.
فاینانس خارجی ۴۴ هزار میلیارد یوآنی در طرحهای ریلی
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در مورد اینکه در این طرحها پروژههای اولویتدار در فاینانس کدامیک هستند، گفت: طرحهای ریلی اولویتدار در این خصوص شامل کرمانشاه-خسروی به ارزش ۳۵۳۰ میلیارد یوآن، شیراز-بوشهر به ارزش ۵۲۲۴ میلیارد یوآن ، تهران-همدان- سنندج به ارزش۵۳۵۰ میلیارد یوآن، گرگان – بجنورد – مشهد به ارزش۱۸۲۸۴ میلیارد یوآن ، تهران – قم – اصفهان به ارزش حدود ۵۷ میلیارد یوآن و راه آهن برقی تهران ـ مشهد به ارزش ۱۱۶۰۰ میلیون یوآن، قطار برقی حومهای مشهد ـ گلبهار به ارزش ۳۷۸/۱ میلیون یوآن چین، تدارک ۵۰ دستگاه لکوموتیو زیمنس به ارزش ۱۷۶ میلیون یورو، تدارک جرثقیل ۱۲۰ تنی به تعداد ۱۵ دستگاه به ارزش ۵۶ میلیون یورو بوده که همه این طرح های فوق دارای موافقت ماده ۶۲ قانون محاسبات و مجوز شورای اقتصاد هستند.
وی ادامه داد: طرح ریلی اصفهان – اهواز نیز از طرحهای مهم این وزارتخانه است که اکنون در مرحله اخذ مجوز شورای اقتصاد قرار دارد. منابع اعتباری این طرحها با هدف ارتباط ریلی استانها به شبکه راهآهن سراسری، توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق مختلف کشور، صرفهجویی سوخت وافزایش ایمنی ترابری از طریق فاینانس و به منظور جذب سرمایههای خارجی تامین میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شایان ذکر است تامین منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی در خصوص پروژه راهآهن بیرجند – یونسی بطول ۲۷۱ کیلومتر به ارزش ۴۰ هزار میلیارد ریال توسط گروه ریلی خراسان جنوبی به روش BLT، راهآهن جوین اسفراین – بجنورد به طول ۱۷۵ کیلومتر به ارزش ۳۱۳۱۸ میلیارد ریال توسط گروه ریلی خراسان شمالی به روش BLT و اخذ موافقت و تایید مقام معظم رهبری با پرداخت تسهیلاتی به میزان ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی در خصوص پروژه راه آهن چابهار – زاهدان به روش BLT از اقدامات مهم در این خصوص بوده است.
این معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه در خصوص برنامههای در نظر گرفته شده در بهرهگیری از فاینانس داخلی در اجرای پروژههای این وزارتخانه اظهار داشت: تامین مالی از طریق ماده ۵۶ “قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت”، جهت تامین ۷۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به منظور تکمیل محور ریلی میانه – اردبیل از طریق بانک ملی در دست اقدام است.
وی افزود: تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد این مبلغ اخذ و به پروژه تخصیص داده شده است . همچنین بهمنظور تامین ۲ میلیون تن سیمان مورد نیاز طرحهای عمرانی وزارت راه و شهرسازی از طریق ماده ۵۶، مصوبه هیئت دولت و ضمانتنامه سازمان برنامه و بودجه اخذ شده است. از طرفی تامین ۲۲۱ هزار تن میلگرد مورد نیاز طرح های عمرانی از طریق ماده ۵۶ در دست اقدام است.