امیرمحمود غفاری معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص اینکه از بین آزادراههای در حال اجرا کدامیک از اولویت بیشتری برخوردار هستند، اعلام نمود در حال حاضر ۱۱ پروژه آزادراهی به طول حدود ۱۲۴۷کیلومتر در دست احداث است که تکمیل آنها جزو اولویتهای پیش روی وزارت راه و شهرسازی است.
وی ادامه داد: این پروژهها شامل آزادراههای کنارگذر جنوبی تهران، همت – کرج، تهران – شمال (منطقه یک)، حرم تا حرم ، منجیل – رودبار (تکمیل آزادراه قزوین – رشت)، اراک – خرم آباد، اصفهان – شیراز، ارومیه- تبریز(قطعات ۳،۴و۵)، تبریز- سهند، مراغه- هشترود و قطعه سوم کنارگذر شرقی اصفهان است. البته به غیر از پروژههای ذکر شده، طی سه سال اخیر، قرارداد واگذاری ۱۲ پروژه آزادراهی به طول ۱۱۳۰ کیلومتر با اعتباری معادل ۹۸.۱۵۵ میلیارد ریال منعقد شده که در مرحله مطالعات و انجام شروط دوره قطعیت قرارداد هستند.
همچنین برای ۷ پروژه به طول ۹۷۶کیلومتر، اعتباری معادل ۱۲۱.۴۷۰ میلیارد ریال مصوبه هیئت دولت اخذ شده است و برای ۷ پروژه آزادراهی بطول ۶۱۲کیلومتر و اعتباری معادل ۶۶.۱۷۷ میلیارد ریال تفاهمنامه منعقد شده که فرایند اخذ مصوبه هیئت وزیران و عقد قرارداد واگذاری آنها در جریان است.
پیشبینی بهسازی و نگهداری ۶۹۷ کیلومتر
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص واگذاری آزادراههای دولتی به بخش خصوصی، بهمنظور برونسپاری وظایف تصدیگرایانه این وزارتخانه و در راستای کاهش فشار مالی و بودجهای سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار داشت: بابت تأمین هزینههای نگهداری، بهرهبرداری و حفظ سطح سرویس آزادراههای دولتی، وزارت راه و شهرسازی اقدام به مطالعه و ارزیابی امکان واگذاری آزادراههای دولتی به بخش خصوصی کرده است.
وی افزود: نکته قابل توجه این است که عدم واگذاری آزادراهها در زمان فعلی و همچنین عدم انجام اقدامات بهسازی مطابق با استانداردهای بین المللی سبب افزایش هزینه استهلاک خودروهای عبوری، افزایش هزینه تصادفات جادهای ناشی از کاهش سطح ایمنی و افزایش تصاعدی هزینههای مربوط به برنامههای تعمیر، نگهداری و بهسازی در سالهای آینده میشود.
وی ادامه داد: براساس محاسبات انجام شده برای ۱۰ آزادراه مورد مطالعه به طول۶۹۷ کیلومتر هزینه بهسازی و نگهداری جاری پیش بینی شده است. براساس مطالعات این موضوع از طریق پرداخت عوارض، فرایند استهلاک سرمایه گذاری طی سنوات دوره مشارکت انجام خواهد گرفت.
غفاری تصریح کرد: هم اکنون نحوه واگذاری ۱۰ آزاد راه دولتی در دست بررسی و مطالعه است که این آزادراهها شامل آزادراه تهران – کرج، کرج- قزوین، قزوین – زنجان، تهران – قم، تهران- ساوه، کنارگذر غربی تبریز، کنار گذر مرند، اصفهان – ذوب آهن، اصفهان – معلم و بندرعباس – شهید رجایی هستند.