امیرمحمود غفاری با اشاره به میزان پروژه های مشارکتی این وزارتخانه با حضور بخش خصوصی اظهار داشت: در این زمینه سه پروژه ریلی کشور که از طریق مشارکت با بخش خصوصی در حال تامین مالی و اجراست. یکی از این پروژه ها احداث مسیر ریلی سیرجان کرمان است که قرارداد واگذاری آن به طول ۱۷۰ کیلومتر و اعتباری معادل ۱۰ هزار میلیارد ریال منعقد و مبادله شده است.
این پروژه به ۴ قطعه تقسیم شده است و عملیات اجرایی قطعه نخست آن به طول ۶۰ کیلومتر از سمت سیرجان با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد و قطعه دوم به همان طول با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در حال اجراست. انتخاب پیمانکار دیگر قطعات در حال انتشار فراخوان می باشد.
همچنین دیگر پروژه تعریف شده مسیر ریلی شلمچه بصره می باشد. مصوبه تامین مالی و احداث این پروژه با طول ۳۵ کیلومتر و اعتباری معادل ۶ هزار میلیارد ریال از هیات وزیران اخذ شده است. مذاکرات فی مابین سرمایه گذار، شرکت ساخت و توسعه و همچنین مسئولان در دولت عراق برای اجرایی کردن این پروژه در جریان است.
معاون وزیر راه در امور برنامه ریزی و مدیریت منابع اعلام نمود: دیگر پروژه مذنظر در این خصوص طرح ریلی خرمشهر سربندر به عنوان سومین پروژه مشارکتی وزارتخانه به شمار می آید. برای تامین مالی و احداث به طول ۱۱۸ کیلومتر اعتباری معادل ۵ هزار میلیارد ، تفاهم نامه ای با سرمایه گذار بخش خصوصی منعقد و مذاکرات جهت ادامه روند واگذاری در جریان است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در بحث حمل و نقل جادهای در مورد شاخصهای مدنظر وزارتخانه برای احداث آزادراه یا تبدیل بزرگراهها به آزادراه از طریق مشارکت با بخش خصوصی، اظهار داشت: تعداد زیادی پروژه احداث آزادراه در دست اجرا بوده که براساس شاخصهایی انتخاب و فرآیند تامین مالی آنها براساس مشارکت با بخش خصوصی اجرایی میشود.
وی افزود: در این زمینه شاخصهای اولویتبندی احداث و تکمیل آزادراههای کشور شامل تقاضامند بودن محور از سوی کاربران جادهای، نقش پروژه در تکمیل، توسعه و گسترش کریدور ترانزیت کشور در راستای تکمیل حلقههای مفقوده شاهراههای ارتباطی و منافع ملی کشور، کاهش طول سفر با هدف صرفهجویی در زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی و رفاه کاربران جادهای هستند.