جناب آقای دکتر قانع فر
ریاست محترم امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور
موضوع: اصلاحات لازم در نشریه ۱۰۱ مشخصات فنی عمومی راه
با سلام و احترام ضمن آرزوی موفقیت های بیشتر جنابعالی در خدمت به میهن اسلامی، برای بهینه انجام شدن کارهای راهسازی، مشخصات فنی عمومی از طرف آن سازمان محترم تدوین گردیده که بایستی همراه با دانش مهندسین مشاور و پیمانکاران ملاک انجام کار بهینه باشد.
البته جنابعالی توجه دارید که در مشخصات فنی مورد نظر می بایستی دائما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به صحنه آمدن ماشین آلات جدید، تجدید نظرهای لازم معمول شود.
در این راستا در نشریه شماره ۱۰۱ مشخصات فنی عمومی راه، نکاتی به شرح ذیل باید اصلاح گردد:
۱- خاکریزها: از ۷۰ سال قبل تا امروز ضخامت لایه خاک ۱۵ سانتیمتر و بدون تغییر مانده است. در حالیکه در آن روزگار فقط غلتک ساده ۸ تا ۱۲ تن معمول بود و امروز غلتکهای ویبره خودرو که قدرت کوبش آن ده ها برابر شده است، از آنجا که ضخامت لایه خاکریز بستگی به جنس آن و نوع غلتک کوبش دارد و در عمل شاهد هستیم که خاکهای گروه A1 و A2 با غلتک های ویبره در ضخامت ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر به آیانی کوبیده می شوند و تراکم لازم در تمامی عمق آن تحصیل می شود. لذا پیشنهاد می شود ضخامت لایه خاکریزها بر اساس نوع خاک دسته بندی شوند.
۲- سابگرید: همانطور که مستحضر هستید آخرین لایه خاکریزها بایستی از خاک مرغوب باشد و ترجیحا از گروه A1 و A2 تا بستری مناسب برای قشر زیر اساس باشند.
۳- زیراساس: همانطور که استحضار دارند زیراساس به عنوان قشر زهکش نیز عمل می کند و ارزش ماسه آن بعد از کوبیده شدن، نبایستی کمتر از ۳۰ باشد که متاسفانه جدیدا در مشخصات فنی این مقدار به ۲۵ تقلیل داده شده است که کیفیت لازم برای قشر زیراساس را تامین نکرده، موجب خرابی راه می شود.
در صورتی که مصالح رودخانه ای مناسب با SE در محل نباشد، برای تامین SE قشر زیراساس بایستی با مخلوط کردن ۳۰ تا ۵۰ درصد قشر اساس با مصالح موجود رودخانه ای سرند شده عمل نمود و قشر زیراساس با کیفیتی تولید و اجراء کرد یا قشر زیر اساس تقویت شده و مثلا زیراساس آهکی اجرا نمود.
۴- کوبیدن قشر اساس تا ۹۸%: وزارت راه و شهرسازی هم این موضوع را مورد تایید قرار داده، زیرا کوبش زیاده از حد قشر اساس به دلیل بالا آمدن ریزدانه ها و خردشدن بیش از حد مصالح، در قسمت فوقانی آن ریزدانه ها جمع می شوند که مانع از نفوذ قیر اندود نفوذی می شود.
در سالهای دور که کار با نظارت و دانش مهندسی خارجی صورت می پذیرفت، در لایه اساس یا روی اساس آزمایش کمپاکشن صورت نمی گرفت و کیفیت باربری آن با انجام آزمایش V.S.S سنجیده می شد. توضیحا اینکه ارزش ماسه ای قشر زیرآسفالت بعد از کوبیدگی اقلا برابر ۵۰ بود و در چنین حالتی شاهد نفوذ ۱.۵ تا ۲.۵ سانتیمتر اندود نفوذی در قشر بیس بودیم.
۵- تمیزکردن قشر زیر آسفالت برای اندود نفوذی: قبلا هم این موضوع و لزوم درج قیمتی در فهارس پایه که موجب جلب نظر بیشتر دستگاه نظارت هم می شد را از آن معاونت محترم خواستار شدیم که توجه لازم به آن معمول نگردید.
خواهشمند است دستور فرمایند موارد فوق مورد بررسی قرار گرفته، اقدامات لازم معمول دارند.
از توجه خاص جنابعالی و صدور دستور اقدام مساعد قبلا تشکر می شود.
با امید به توفیق الهی
علی آزاد / دبیر